На точното място в точното време
Вече седмица Люис Хамилтън е седемкратен световен шампион. За седмица имаше време всички, които го харесват да летят заедно с него на крилете на славата. Това, безспорно е върхът на кариерата му до момента. Всичко, към което Хамилтън се е стремил във Формула 1 вече е факт. Никой не може да му отнеме рекордите. Те са безспорни. Обаче – едно е да имаш безспорни резултати, а съвсем друго е да получиш безспорно отношение от феновете.
Две теми от тази седмица разбуниха духовете. Едната бе свързана с изказването на Рони О`Съливан, което продължава да се обсъжда и в страницата Формула 1 е страст. Другата бе относно дела за авторски права върху името "Хамилтън", които засега няма да коментираме…
Няма спор, че думите на шампион по
снукър, при това сънародник на Хамилтън, бяха провокативни и се очакваше да
разделят феновете на две. За феновете дали е прав Рони, или не, бе напълно без
значение. Те се разделиха по линията на това заслужава ли Хамилтън титлите си,
или не. Колата ли произведе шампиона, или шампиона щеше да е такъв (многократен)
и с всяка друга кола?
Отговорът е основополагащ за разбирането на спорта Формула 1 в съвременния му
вид.
И понеже отправихте предизвикателство лично към мен – Димитър Димитров, лично
ще се опитам да му отговоря.
Люис Хамилтън е страхотен пилот. Той има много умения, сред които и най-важното:
Да бъде на точното място в точното време. Много пилоти преди него са имали
много от качествата, които той притежава в управлението на болид от Ф1.
Вероятно и половината от пилотите в решетката притежават почти пълния набор от
умения в управлението на колите, които могат да ги пратят на най-високото място
на подиума. Но какво отличава Хамилтън от останалите?
Да си на точното
място в точния момент е и късмет, но и умение. Много пилоти никога нямаха шанс да
се борят за титла, не заради липсата на пилотски качества, а поради факта, че
прекараха кариерите си в надежди да попаднат в добър отбор. Жан Алези бе невероятен талант, но спечели само една победа във Формула 1, въпреки, че бе пилот на Ферари (или пък точно заради това). Хайнц Харолд Френцен
може и да е побеждавал Михаел Шумахер в картинг сериите, но така и не успя да
блесне във Формула 1 с блясъка на многократен шампион. Хуан Пабло Монтоя спечели всичко отвъд океана, но във
Формула 1 най-доброто до което стигна бе да завърши два сезона на трета позиция
в шампионата? За някой фенове Фернандо Алонсо трябваше да има поне 5 световни титли... Дженсън Бътън пък, вероятно никога нямаше да стане шампион във Формула
1, но имаше късмета да попадне в отбора на Браун, който използвайки една дупка
в правилата и бавната реакция на конкуренцията си осигури огромно предимство пред
останалите до средата на сезон 2009. Помните ли колко победи имаше Дженсън в
първите 7 състезания? – цели 6. А в останалите 10 до края на сезона? …0! И не,
че Дженсън е слаб пилот, или не е заслужавал титлата си. Не – просто само
уменията да въртиш волана и да спираш късно не стигат за да бъдеш шампион във
Формула 1. Такава е природата на този спорт - трябва ти подходящия отбор и кола-победител.
Люис Хамилтън винаги е имал умението, или късмета, или както искате го наречете
– да бъде в отбор, който е способен да се бори за победи и за титли. Мартин
Уитмарш и Рон Денис буквално бяха го осиновили. Те подкрепяха кариерата му от
много малък и вложеното от тях в него им се отплати (донякъде). Хамилтън
спечели титла с Макларън. Не успя да я затвърди и имаше няколко сезона на страдание за него, но след като той напусна – отборът затъна в проблеми.
Без значение е откъде дойдоха проблемите. Хамилтън бе напуснал кораба-майка и
тръгна по различен път. Ники Лауда и Тото Волф бяха следващите „бащи“ на Люис. Двамата
австрийци, особено онзи, който бе по-добър пилот убедиха Хамилтън, че проектът
Мерцедес във Ф1 ще е по-успешен от Макларън в годините след 2014-та. И така се
получи…
Мерцедес уловиха мига, Хамилтън яхна вълната… Не е трудно от днешна гледна
точка да се прецени, че Хамилтън постигна успехите си благодарение на най-важното
решение в живота му – да стане част от отбора на Мерцедес през 2013-та, когато
правилата за новите турбо-двигатели бяха утвърдени и влизаха в сила от началото
на сезон 2014-та. Това, заради което Хамилтън напълно заслужи победите си във
Формула 1 и 7-те си титли е това решение! Трудно, лесно, рисково или
гарантирано – това е, което го прави различен от останалите. Разбира се и
факта, че Тото и Лауда избраха него, а не Дженсън, Себастиан, Фернандо или Ник
Хайдфелд, например. Това е така наречения предизвикан късмет – късметът на
победителя. Без него почти никой не е ставал шампион. Всичко, което се крие зад
този късмет е много работа във фабриките на Мерцедес за да изпъкне пилота, който е на преден план.
Перфектната кола, перфектната липса на конкуренция, перфектите отношения с
мениджмънта на отбора, перфектната намеса в избора на съотборник след
напускането на Нико Розберг, перфектният начин да останеш на върха дълго и да
чупиш рекорди. Това не е лесно за постигане! Трябват много усилия и много
късмет. Също както и при работата със стика на масата за снукър – трябват много
прецизност, много концентрация и много умения, но и мъничко късмет в точния
момент за да ти се наредят топките в подходящи позиции и да построиш стратегия
за постигане на 147 точки.
Да се върнем на темата за разделението на феновете. Няма
спор, че за едните Хамилтън е най-великият пилот в историята на Формула 1. Постиженията
са факт и никой не може да ги заличи от списъците с рекорди. Разберете – никой не
мрази любимият Ви пилот, просто на феновете на другите пилоти не им харесва
само той да побеждава.
За другата част от феновете той винаги ще е пилот, който е спечелил титлите си,
благодарение на колата и на нищо друго. Не е нужно пък Вие да нападате феновете
на британския пилот заради това, че го харесват.
И двете групи: не е нужно да държите толкова твърдо на едно от двете мнения и
да не приемате другото. Обективно и титлите са налице и колата е непобедима. Това
са двете неща в настоящето, които може да обичате, или да не понасяте. Но не редно
да нападате другите заради това, защото Формула 1 не е на живот и смърт за нас
и за вас. Формула 1 не е място за обиди, нападки, конфронтации и грозни
епитети. Формула 1 все още е нашата страст, към която не можем да бъдем
безпристрастни, но можем да бъдем поне малко по-снисходителни към хората с
различно от нашето мнение…
____________________
Димитър Димитров
#F1isPassion
Снимки: MercedesAMGF1
Коментари
Публикуване на коментар