Мерцедес ли провалиха победата на Люис Хамилтън в Гран при на Япония?

Ферари сами изгубиха победата в Япония, а Мерцедес провалиха Люис Хамилтън в опита му да спечели Гран при на Япония на пистата Сузука и да си гарантира максимално световната титла при пилотите! 

Дали тези твърдения са верни? Първото - със сигурност. Себастиан Фетел си провали старта, а Шарл Льоклер удари Макс Верстапен и получи наказание от 15 добавени секунди за инцидента от стюардите след края на състезанието. 


Но дали Хамилтън можеше днес да спечели? 

Много от пилотите, включително и Люис Хамилтън приеха възторжено липсата на съботни занимания. В социалните мрежи се появиха снимки и клипове, как всички се забавляват по един или друг начин. Изказаха мнение, че всеки уикенд трябва да има подобна програма. Очевидно показаха, че свободните тренировки не ги вълнуват особено. 
В неделя сутринта всичко трябваше да бъде концентрирано. Пилотите станаха рано и трябваше да се борят за местата на пистата, която беше твърде зелена (без натрупана гума върху асфалта) и това доведе до грешки. Вместо да им е по-леко, на всички им беше трудно и заради силния вятър. 

Три часа по-късно – състезание! 
Феновете получиха страхотна неделя, въпреки ранното ставане, лягане, отново ставане, провалени закуски и разсипани кафета…
Състезанието за Гран при на Япония си струваше! Имаше напрежение през цялото време. Но да се върнем на главната тема. Защо съм на мнение, че Мерцедес провали състезанието на Люис Хамилтън. 

Всичко започна в петък. Тогава пилотите трябваше да разберат как работят гумите на това трасе. Пистата обаче бе студена, а времето облачно. Всички чакаха тайфуна Хагибис и знаеха, че подготовката ще бъде съкратена. 

Предоставените от Пирели смеси бяха най-твърдите възможни: С1, С2 и С3, които трябваше да минават за СОФТ, а всъщност на доста трасета С3 бяха или МЕДИУМ или ХАРД. Най-твърдите възможни гуми - С1, така и не бяха изпитани на трасето подобаващо. Никой не успя да получи информация колко бързи могат да бъдат и колко време ще издържат. При това и Пирели не даваха надежда за добро представяне на тези гуми и единствено по емпиричен път можеше да се събере информация, дали стратегия с използването им можеше да е по-добра от "обещаното" им представяне от Пирели.
В неделя сутрин, това се оказа решаващо за състезанието на световния шампион. 

След като на старта пилотите на Ферари се провалиха, а Валтери Ботас оглави колоната, започна мисленето на стратегии. И в двата отбора напоследък стратезите показаха слабости. И докато за отбора на Ферари това бе нещо обичайно, за Мерцедес бе леко неочаквано. 

След първия бокс на Себастиан Фетел, който задължително трябваше да бъде последван от втори, защото ферари му поставиха отново гуми СОФТ – С3, Мерцедес последваха стратегията за водача на колоната – Валтери Ботас, при това с гумите МЕДИУМ. Така вторият пилот на Мерцедес „покри“ единствената възможна „печеливша“ стратегия на червения тим, оставайки пред съперника си Фетел. 
В същото време стратегията на Люис Хамилтън предвиждаше той да остане по-дълго на пистата. Изрично бе казано на Валтери Ботас, че стратегията предвижда едно спиране за Хамилтън и по две за Ботас и Фетел. 

До тук всичко работеше за победа и второ място за Мерцедес. В 21-та обиколка ресурса в гумите на световния шампион бе напълно изчерпан и той влезе за смяна. До края на състезанието оставаха 32 обиколки (а практически 31, но към този момент никой не знаеше че рейс-контрола ще съкрати състезанието с една обиколка). 

На болида на Хамилтън бяха поставени МЕДИУМ-гумите. Когато пилотът попита, защо не е получил най-твърдата смес, му беше отговорено: „Тези гуми са неизвестни.“…
Хм, дааа. Щастливият Хамилтън от петък вечер вероятно трябва да си е дал сметка, че едно съботно свободно занимание в рамките на 30 минути с С1 щеше да даде нелоша информация за това, как тези гуми да се превърнат в от „неизвестна“ в „известна“ в уравнението на стратегията за неделя. 

Въпреки това, поставяйки гумите МЕДИУМ – С2, Мерцедес не поеха риск да се налага Хамилтън повторно да посещава бокса на Мерцедес, съобразно предложената предварителна стратегия от Пирели. Да, ама НЕ! Хамилтън направи втори стоп в бокса в 41-та обиколка. 


Тук се появяват неизвестните фактори, които биха могли да повлияят на крайното класиране. Вероятно в бокса на Мерцедес решиха, че връщайки  Хамилтън на пистата след втория му стоп, с гумите С3, той ще се справи лесно със съперника си Фетел, който бе на С2. Подценяването стана очевидно, когато на правата, с отворен ДРС, Хамилтън бе безпомощен да настигне ферарито. Двата болида имаха еднаква скорост в единствената възможна за изпреварване зона и това реши битката за второто място. На точно това трасе в бързите завои влиянието на предния болид върху задния е изключително голямо. Няма как да се постигне необходимото чисто предимство и да се извърши изпреварване, ако разликата в скоростта между болидите не е поне 10 -15 км/ч. на правата. Следващият болид просто не получава шанс. Заедно с това износва по-бързо гумите и губи сцепление по бързите завои. Затова преценката на Мерцедес се оказа погрешна. 


Няма да разсъждаваме дали, ако Хамилтън бе останал на трасето с гумите МЕДИУМ – С2 до края на състезанието щеше да завърши пръв, втори или трети. Това е едно невъзможно за предвиждане неосъществено минало. Но да не му се даде шанс да опита да спечели състезанието, при положение, че в 17-та обиколка на състезанието това бе разкритата, от тях самите, стратегия на Мерцедес за състезанието, си беше очевидна грешка! 

Така или иначе Мерцедес вече имат шест поредни световни титли при конструкторите! А Люис Хамилтън се състезава за титлата при пилотите само с победилият го днес Валтери Ботас… 

…и въпреки, че шампионатът на практика свърши (или свършва) оставащите състезания със сигурност ще са интересни! Надявам се, искрено! 

-----------------------
Д.Димитров
#F1isPassion





Коментари

Популярни публикации от този блог

Пилотите 2013

Последното състезание на Сена

Жил Вилньов - завинаги!