Кой на кого извади Око(н) и кой на кого изписа Веждистапен?

Във връзка с анкетата, която провеждаме в страницата Формула 1 е страст по въпроса за вината на Макс Верстапен и Естебан Окон, предлагам допълнителен коментар по темата, който не е задължителен при вземането на решение... 

Лесно е да цъкнеш на лика на единия или на другия и да го заклеймиш като виновен. Ние, феновете на Формула 1 много обичаме да си имаме мнение по всеки въпрос. И така трябва да бъде. 
Но когато наричаме някого "виновен", трябва внимателно да разгледаме и "косвените улики" при инцидента. 


1. "Магията наречена ДРС"
Нали си давате сметка, че Окон едва ли щеше да настигне Верстапен и да стигне до позиция, в която да се опита да го изпревари, ако не бе помощта на система за намаляване на притискането от задното крило. Дори и с мощния двигател на Мерцедес, на правата със затворено задно крило, болида на Рейсинг Пойнт Форс Индия Тим (-Тим, затвори вратата ако обичаш!) не би имал много големи шансове да се окаже в позиция за изпреварване срещу една от най-бързите коли на Интерлагос. (Точно тогава изоставането на Окон спрямо Верстапен е 1:13 мин. за 44 обиколки).
В миналото, за да е върне в обиколката на лидерите пилота трябваше да разчита на други умения, а не на отвореното задно крило. Използването на ДРС от пилот, който е с обиколка назад от лидера, според мен е недомислица в правилника. Същото се отнася и за всички онези възможности за отваряне на ДРС при настигане на по-бавен болид. Това е нечестна игра, която е узаконена от ФИА. 
Ок. Ще го приемем, но няма да им го простим. 

Видеото много добре показва предимството на болида отзад с отворен ДРС и новите по-меки гуми, пък бил той и затворен с обиколка...

2. Стратегията с гумите
Окон и Верстапен бяха на противоположна стратегия, което позволи на френския пилот да бъде по-бърз в началото на втория си стинт с по-меките гуми от лидера на колоната, който бе с по-твърдите. 
Това кратко разместване на съотношение на силите, обаче щеше да се промени няколко обиколки по-късно, когато Окон щеше да изчерпи ресурса на супер софта. Тогава отново щеше да види сините флагове и Верстапен пак трябваше да го изпреварва...
Така, че както казват шопите - "Що ги ручааме тие жабета?"


3. Инцидентът
Когато има инцидент между пилоти, които имат времева разлика (gap) от една минута и 13 секунди и между тях се случи инцидент виновен може да е само пилота, който изостава с минута и 13 секунди. Изостаналия с обиколка пилот има право да се опита да се върне в обиколката на лидерите. Той има право да преследва водача на колоната. Но той може да изпревари само, ако бъде пропуснат, защото двамата НЕ СЕ СЪСТЕЗАВАТ. Затова маневрата изразяваща нежеланието на Макс Верстапен да отстъпи пред напиращия отзад Окон не бе неправилна, но бе очевидно рискова. Отговорността за настъпилия инцидент бе изцяло на по-бавния пилот - Окон. Той бе длъжен да отстъпи в момента, в който пилота пред него му показва, че не желае да го пропусне. Не другият, а Окон трябва да внимава да не се стигне до колизия, защото той не се състезава с лидера на колоната. Състезание щеше да има, ако преследвача бе на втора позиция, а не изостанал на минута и 13 секунди, но ситуацията очевидно не бе такава. Затова изостаналия, в опита си да си върне позицията има задължение да не се замесва в борбата на пилотите, които са пред него с обиколка. Всеки подобен инцидент води до наказание за изостаналия пилот, каквото наказание, в конкретния случай, получи Окон. Няма никакво значение, че лидерът на колоната не е оставил достатъчно място, за да може изостаналия с обиколка да го изпревари. Няма никакво значение каква точно защитна маневра е предприел, в конкретния случай Макс Верстапен. Вината е на атакуващия изостанал с обиколка пилот. Точно заради това стюардите наказаха Естебан Окон и изобщо не им е и минало през ума да разглеждат вариант, в който да търсят вина от лидера на колоната. 
Защото това е логиката на Формула 1. 
Защото, ако пилот е изостанал за 44 обиколки с минути и 13 секунди, то колко бърз трябва да е, че да се върне в борбата за лидерската позиция в състезанието в оставащите 27? Абсурдно бърз! И какво щеше да се случи, ако Окон беше изпреварил и след 10 обиколки (когато гумите му си отидат)? Отново щеше да види сините флагове...
Не, че го отчитам като някакъв сериозен актив, но дори и Чарли Уатинг бе на сходно мнение за инцидента.

Но иначе погледнато ако разглеждаме ситуацията като чисто изпреварване за позиция, то вината би била 100% на Макс Верстапен. Инцидента бе нарисуван като на картинка. В случай, че катастрофата бе станала между двама пилоти борещи се за позиция - Верстапен трябва да претърпи най-малко дисквалификация и отнемане на точките от сезона, за такава маневра!

4. Инструкциите от бокса
Преди да предприеме изпреварването Окон е поискал съвет от бокса, дали може да се върне в обиколката на лидерите и е получил положителен отговор. Друг е въпроса, че Верстапен не получи от бокса никакви инструкции. Напротив идиотите в Ред Бул нагло продължаваха да спорят по въпроса "кой е тоа Окон и къв го дири там". Както се казва по нашия край: "Аланколу! Толкова ли не разбрахте, че зад лидерчето ви има пилот, който може да го изпревари, като с това изобщо няма да застраши класирането ви?" Защо никой не се сети да озапти лудия Макс, в устрема му да прави катастрофи с всеки, които по някакъв повод и причина може моментно да е по-бърз от него? 

5. Непогрешимостта и неотстъпчивостта на Верстапен
Е, няма такава чугунена глава. Той е готов да мачка всичко и всички, при това на всяка цена. Обаче забравя, че понякога трябва той, сам да плати цената...

6. Бутането в бокса. 
Отделен въпрос, пък е поведението на Макс след състезанието, което освен че бе некоректно бе и напълно жалко. Смешното бутане и перчене не могат да те направят "мъж", когато пубертета в теб не е отминал. Но пък, като ще се правиш на мъж, направи го истински, а не като момиченце от 12-ти клас! 


Последвалото наказание с полагане на обществено полезен труд пък е абсурдната добавка към смешното поведение след състезанието. Ако ФИА желае да толерира смешни прояви на агресия между пилотите - просто да го запише в правилата си. Наказанията във Формула 1 следва да имат съвсем различно измерение. Нито Окон ще си коригира поведението от тези 10 секунди в бокса, нито Верстапен ще стане по-малко агресивен с тези "два дни обществено полезен труд".

За съжаление, феновете на Формула 1 намаляват всеки ден, въпреки че жълтениите от гащите на Окон и Верстапен вероятно продават още по-добре "продукта" на масовия зрител. Истинските фенове не са доволни, а от това губи спорта. Тенденцията надолу със сигурност ще продължи, докато участниците и техните надзиратели не се научат да се държат адекватно.

______________________
Автор: Димитър Димитров

Снимки, графики и видео: F1TV, formula1.com, Pirelli

Коментари

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Пилотите 2013

Жил Вилньов - завинаги!