Go home f1.com, you're drunk again!

Гран при на Азербайджан явно е прокоба за официалния сайт на Формула 1. Може и да си спомняте, но може и да сте забравили, че миналата година в Баку след инцидента между Себастиан Фетел и Люис Хамилтън зад колата за сигурност formula1.com през профила си във "Фейсбук" разпространи видео, в което се казваше: "Хамилтън неочаквано намали в 15-ти завой преди второто рестартиране на състезанието." Това към този момент беше нарушение на правилата. 

Подробно и добросъвестно описах случилото се зад колата за сигурност, съобразно официалната информация от официалния сайт. Но каква беше изненадата ми, няколко часа по-късно, когато видеото бе прередактирано и в него вече не се говореше за внезапно намаляване на Хамилтън. (!?) Това трябваше да разбие на пух и прах цялата теория, около която се въртеше въпросът: кой е виновен за инцидента. За късмет, видеото с "грешния" коментар бе налично в архивите ми и го споделих в блога. Все още можете да видите и да чуете как f1.com си промени позицията тогава. Публикацията се нарича: Go home f1.com, you're drunk! Първоначално публикуваното видео е в края на публикацията. 


На какво обаче станахме свидетели през тази година. 

formula1.com отново произведе същия гаф! Не е за вярване! Две години поред - една и съща грешка - Go home f1.com, you're too drunk!
В официалния сайт, преди инцидента между Дани Рикардо и Макс Верстапен, в раздела за наказания послушно си седеше правилото: „Не е разрешена повече от една промяна на посоката при защита на позиция.“ 

Няколко часа по-късно (след като се установи, че стюардите на състезанието не познават правилата на ФИА в пълната им съвкупност) този текст бе заличен.

Колегите от независимите сайтове обаче веднага са констатирали промяната - ние също. Ето как изглежда смешният опит на formula1.com да "намали щетите" от некадърното решение на стюардите. 

И понеже сега ще кажете, че не може на официалния сайт да не са прави във връзка с правилата във Формула 1 и наказанията, които се налагат, че не може стюардите да са взели грешно решение; или пък ще си помислите, кой е пък тоя нещастен блогър, който се прави на по-умен от хората във Формула 1, а и всички светила на коментирането в български и международни средства за комуникация се изказаха по въпроса, а никой не беше толкова категоричен...

Е, нека бъдем честни към тях и към себе си. Уважаеми колеги - трябва да се чете, преди да се пише и да се говори. И понеже не е редно да съм голословен в обвиненията си, излагам всичко отново - този път с конкретните текстове от официалните правила, кодекси и анекси към тях. Ще проследя пътя до текста, който казва ясно и точно, че само един от пилотите е нарушил правилата в Баку. И ако има някой, който не е съгласен - нека ме обори с аргументи.
Също така, тази публикация може да се ползва за наръчник от стюардите на ФИА, относно начина, по който могат да стигнат до истината в собствените им нормативни актове. 
ПРОЦЕДУРА ЗА ОТКРИВАНЕ НА ВИНОВНИКА ОТ ГРАН ПРИ НА АЗЕРБАЙДЖАН
1. Влизате в сайта на ФИА https://www.fia.com/
2. Влизате в подраздела за правила: https://www.fia.com/regulations

3. Намирате първо правилата за Формула 1 и си избирате спортни правила: https://www.fia.com/regulation/category/110
4. Изтегляте най-актуалната версия.
Четете внимателно!
"Чл. 2.1. Всички пилоти, състезатели и официални лица, участващи в шампионата, се ангажират лично, както и ангажират своите служители, агенти и доставчици, да спазват всички разпоредби (както и допълненията и измененията) на Международния спортен кодекс (Кодекса), техническия правилник и спортния правилник на Формула 1."
Това означава, че и пилотите, и стюардите на ФИА, следва да съблюдават правилата на Международния спортен кодекс, или Кодекса както ще го наричам за по-лесно. Явно Кодексът е доста важен документ, който не трябва да се пропуска в обучението на стюардите и лицата, списващи сайта formula1.com.
По-нататък в спортните правила е записано: 
"Чл. 27.2 Пилотите трябва да спазват по всяко време разпоредбите на Кодекса, свързани с пилотирането по писти."



Преди две години, на същото това място в чл. 27 пишеше: „Не е разрешена повече от една промяна на посоката при защита на позиция." Това, че прекият текст днес отсъства от правилата, вероятно е причината от официалния сайт да се усъмнят съществува ли той или не. Затова, както често се случва при тях, правят нова грешка - премахват текста от сайта си, защото не го намират в правилата. Няма текст - няма проблем!
Обаче текстът си съществува. Продължаваме със стъпките:
5. Връщате се в подраздела: https://www.fia.com/regulations
6. Кликвате върху прословутия вече: INTERNATIONAL SPORTING CODE AND APPENDICES и преминавате на страницата: https://www.fia.com/regulation/category/123
Това е Кодексът, към който препращат правилата:
7. Намирате раздел 12. НАКАЗАНИЯ, те започват с чл. 12.1 нарушение на правилата. Малко по-надолу в чл. 12.1.1.j е записано следното нарушение: "Неспазване на Кодекса на ФИА при пилотиране по писта (описано в Приложение L)."
8. Отваряте Приложение L ...
...и О! Чудо! Там в Глава четвърта - Кодекс за пилотиране по писта в т.2 - изпреварване, контрол върху колата и граници на пистата, в подтекста "буква b" пише: „Не е разрешена повече от една промяна на посоката при защита на позиция.“ 
Не знам, дали хората, отговарящи за сайта на Формула 1 могат да четат така добре на езика на който пишат, но ние в България явно се оправяме по-добре от тях. 
Така, че Go home formula1.com you're drunk again!

-----------------------------
Автор: Д. Димитров
Редактор: В. Гайдарджиева


Коментари

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Пилотите 2013

Жил Вилньов - завинаги!