Формула 1 е страст

Много време мина от последната смислена публикация в този блог. 
За затишието имаше две главни причини. Първата - липса на достатъчно време, което пишещият тези редове можеше да отдели. Втората - липсата на страст по любимата надпревара, настанила се заедно с изключително мощната доминация на отбора на Мерцедес в шампионата. 



Логиката на този блог, е да се търси различният поглед към събитията по пистите от календара на Формула 1. Тази логика не ни позволяваше ежеседмично да поднасяме една и съща информация за поредната победа на германските машини. Всяка доминация във Формула 1 през годините бе малко, или повече досадна и отблъскваща (поне за някои от нас). Неслучайно и феновете значително намаляха. 

Статистика на аудиторията на Ф1 от Италия - пълната новина можете да видите в страницата ни във Фейсбук - Формула 1 е страст
Тоталното превъзходство на Мерцедес в началото на сезон 2015-та, доведе до това, че на пишещия буквално му се отщя да пише по темата. Логично дойде въпроса дали Формула 1 още е страст, или просто се превръща в една предвидима и досадна надпревара, в която всички играят (карат), а немската машина побеждава (при това не само накрая, а през цялото време). И следващият - какво да се коментира и анализира всяка следваща предизвестена победа на един и същ пилот? Защото в задачката преди всяка надпревара бе - не дали Мерцедес ще победят, а с колко? А после това се трансформира в още по категоричното - "поредна безапелационна победа на световния шампион". Дори и интригата за борба между пилотите на Мерцедес ни напусна. Дали Нико Розберг се примири с ролята си втори пилот, или просто няма аргументи които да противопостави на Люис - няма значение. 


Интригата беше убита. Жестоко е, но това за много фенове уби и страстта към Формула 1. Само привържениците на Хамилтън не страдаха от това убийство. За тях това си беше пир! Пир по време на чума...
Без лоши чувства към Люис Хамилтън, но ниското ниво на конкуренцията не е в негова полза. Успехите безспорно мотивират, но липсата на конкуренция приспива сетивата. Същото, в доста по-голяма степен, се отнася и за отбора на Мерцедес. Възползвайки се на 100% от правилата и вратичките в тях, отборът воден от Тото Волф, Ники Лауда и Пади Лоу натрупа сериозна преднина в шампионата. Днес обаче, едно малко камъче е на път да преобърне колата. От съображения за сигурност по настояване на Пирели бяха определени минимални нива на налягането в гумите и се оказа, че и Мерцедес имат предизвикателство, с което да се справят. Макар и да не го признават, много е вероятно преди въвеждане на тази регулация, в отбора с трилъчата звезда да са използвали степента на напомпване на гумите за по-сериозно напомпване на представянето на болида си.


Защо нещата изглеждат толкова ясни ли? Има два аргумента - първият е, че Мерцедес бяха "уловени" в използване на предимството от по-ниското налягане в техните гуми на пистата Монца. Изненадващата проверка на ФИА преди старта на Гран при на Италия показа, че гумите и двата болида са с по-ниско налягане от допустимото. В състезанието те си караха с по-малко напомпани гуми и вероятно, ако Розберг не бе имал проблеми с новия двигател и в болида му не бе поставена една конфигурация с почти изразходван ресурс - щяха да постигнат обичайния 1-2 резултат. Липсата на наказание за неспазването на правилата бе доста приятна изненада за отбора на Мерцедес, но те изобщо не предполагаха, че наказанието ще ги застигне по друг начин...
...а именно - втората причина - "трагедията в Гран при на Сингапур". В тази надпревара, вече с достатъчно напомпани гуми, се оказа че Мерцедес издишат. Видя се ясно как точно се отразява спазването на новото правило на представянето на отбора - секунда и половина зад най-бързия. Разбира се, "те все още не знаят причината за това слабо представяне", перифразирано по думите на Тото Волф след състезанието на пистата Марина Бей, но други промени в плавилата не са настъпили... Така че, откъде другаде може да се появи явлението "липса на скорост"? Няма от къде. 

Все пак, това че изгубиха скоростта си на уличната писта в Сингапур, се дължи на комплекс от фактори, но по наше скромно мнение, първопричината е именно контролираното минимално налягане на гумите. 

Отпадането на Люис Хамилтън заради проблемна скоба, довела до падане на налягането в двигателя му се оказа едно добро извинение, че отборът не можа да се бори за първото място. Обаче, и да не беше отпаднал, Хамилтън нямаше "печеливша стратегия" за това състезание, колкото той и състезателният му инженер Питър Бонингтън да твърдят обратното. На болида му липсваше конкурентноспособност и преди да "издиша" двигателят, и то главно защото не му бяха "издишали гумите" преди старта.

Хубавото/лошото е, че до края на сезона има още доста състезания. 
- Хубаво за шампионата е, че ако представянето на Мерцедес се влоши перманентно - това ще доведе до изравняване на силите в края на сезона и интрига за световната титла. 
- Лошото за интригата е, че Мерцедес може да си решат проблема още за състезанието в Япония и тогава отново Формула 1 ще бъде страст само за почитателите на рекордите, които ще натрупа Люис Хамилтън.
Въпросът е отворен, а от решението му зависи много! 

--------------
#F1isPassion
DD
Снимки: Mercedes, Lotus, Wikipedia, Safety-car.es, Internet



Коментари

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Стартът в Сингапур - кой е виновен?

Защо Мерцедес изгубиха в Бахрейн