Гран при на Испания - Bandera de Alonso


Гран при на Испания - 12 май 2013 година.
Формула 1 в продължение на втора година е зависима от гумите на Пирели и главна цел на отборите и пилотите е да се съобразяват с тях. Втори пореден сезон различни отбори и пилоти стават победители в началото на сезона, а сочените за фаворити малко, или повече търсят посоката към успеха.

В Гран при на Испания, обикновено шестват традициите, особено откакто състезанието се провежда на пистата Каталуня. За 23 години на това трасе Ферари имат цели осем победи, Макларън и Уилямс по шест и единствените различни от тази голяма тройка са Ред Бул - с двамата си пилоти, Бенетон - пилотиран от Михаел Шумахер, Рено - с Фернандо Алонсо и Браун в шампионския сезон на Дженсън Бътън. Пистата Каталуня не обича "случайните" пилоти. За 23 години на трасето, само трима от победителите не са световни шампиони - Фелипе Маса (2007 година),  Марк Уебър (2010 година) и миналогодишният победител Пастор Малдонадо. Пистата Каталуня по природа е спъната и по време на състезание се изпреварва трудно. Преди години бе второто най-безинтересно Гран при в календара. Тази година заради гумите на Пирели, последното, което може да се каже за надпреварата е, че бе скучна.

В Каталуня е традиция да печели стартиралият от първа позиция пилот. Това се е случило в цели 19 състезания. Изключенията са само 4 и си струва да се разгледат за да се потвърди закономерността. Единственият губил два пъти от пол-позишън на пистата край Барселона е Михаел Шумахер. През 1994 година той става първият и единствен останал на второ място след като е стартирал пръв - тогава печели Деймън Хил. Втората загуба на Шумахер на Каталуня е през 2000 година, когато победител е Хакинен, а Шумахер финишира пети. Малко или много останалите загуби на първата позиция се дължат на странични фактори - през 1996 година Деймън Хил отпада от надпреварата, след като е стартирал от първа позиция, а през 2011 година (може би повечето от вас си спомнят) Фернандо Алонсо от четвърта позиция успя още в първия завой да изпревари всички, а пол-ситърът Уебър остана трети. В крайна сметка през 2011-та победител бе Себастиян Фетел, в което няма нищо учудващо.
Трасето край Барселона до сега винаги е давало (малко или много) предимство на първия.

Не и през 2013 година. Гран при на Испания през този сезон няма нищо общо със себе си. Може би, за подобно развитие даваше индикации и състезанието през 2011 година, но тогава испанският пилот на Ферари не успя да удържи натиска на много силната конкуренция от Ред Бул.

За сметка на тогава - през тази година Алонсо постигна своето възмездие.
Болидът на Ферари може и да не е най-бързият в една обиколка, но правилното използване на гумите по време на състезанието го превръща в най-бързата кола. Дори пестеливият на суперлативи Алонсо похвали F13-8 за пръв път. Веднага след състезанието Фернандо каза, че въпреки някои проблеми в началото на сезона, вече има кола, която може да се бори за призови места, а той лично може да постигне с нея титлата.

Фернандо Алонсо, или както му е малкото име на италиански - Фе-но-ме-на-ле, всъщност направи три в едно - това което той лично искаше, това което отборът му искаше и това, което публиката искаше! Триумфът на Алонсо и Ферари в Испания бе пълен и бе подкрепен от стъпилия за пръв път през тази година на подиума - Фелипе Маса. Във Ферари вече нямаше разочаровани след финала. Състезанието протече напълно под тяхната диктовка и единствено спирането на Фелипе Маса в повече от Кими Райконен не даде възможност победата да бъде пълна (първо и второ място).

Както стана модно напоследък да се повтаря, най-важни в квалификацията и състезанието бяха гумите.
В събота пилотите на Мерцедес се класираха на първа редица. Сребърните стрели на Нико Розберг и Люис Хамилтън летяха на пистата в квалификацията за място с малко гориво на борда. В неделя, обаче мерцедесите бяха напълно безпомощни. По време на състезанието, с или без помощта на системата DRS болидите на Ферари, Ред Бул, Лотус, Макларън, че и Форс Индия ги изпреварваха бързо и точно, а мерцедесите безпомощно предаваха позициите една след друга. Водачът Нико Розберг финишира на шесто място – на минута и осем секунди от победителя, а Люис Хамилтън стартирал втори бе затворен с обиколка от лидерите, и остана едва дванадесети. Мерцедесът на Хамилтън бе изпреварен дори от Даниел Рикиардо с Торо Росо и дебютантът Естебан Гутиерес със Заубер.

Това, което Хамилтън загуби в неделя, го спечели Фелипе Маса. Вторият пилот на Ферари бе принуден да стартира девети заради наказание, но само един бокс време не му достигна да се класира втори на финала.
Водеща тема преди, по време и след състезанието бяха гумите на Пирели. Отличното използване на гумите от отбора на Лотус в поредно състезание дава шанс на Кими Райконен да спре веднъж по-малко от останалите пилоти в челото, в бокса. Затова, в трета поредна надпревара финландецът финишира втори. Ферари също показаха отлична стратегия, особено за първия си пилот, който пръв сред лидерите влезе в бокса и това много му помогна в спечелването на състезанието. И понеже изпреварването за първата позиция се случи на пистата (втора заради забавения стоп на Гутиерес), а не в бокса, испанската публика успя да покаже способностите си и да надвика мощния рев на двигателите. 
Радостта им бе пълна, когато в края на надпреварата Алонсо развя испанския флаг. Действие, заради което бе привикан след състезанието при комисарите, но случката се размина без последствия.

Подиумът беше силно червен, не само от цветовете на испанското знаме. Всъщност на почетната стълбичка освен тримата представители на Ферари – Алонсо, Маса и Доменикали присъстваше и единственият Световен шампион на Скудерията, който се състезава активно.
Кими Райконен.
Традиция е, когато Кими е на подиума да слушаме не само обичайните скучни реплики. В Испания диалогът бе оглушителен:  
Еди Джордан: "Как се чувстваш на втора позиция, Кими?"
"...Не е кошмарно..." - отговаря Кими Райконен.
Никой не може да устои на чара на Айсмен. Все пак – това е последният шампион на Ферари, засега. 
Освен Мерцедес, другият голям губещ в Испания бе световният шампион Себастиян Фетел. В това състезание пилотът на Ред Бул не успя да стъпи на подиума. Както и в Китай – Фетел остана четвърти, което не е толкова лош резултат, от гледна точка на класирането при пилотите, което той продължава да оглавява, но вече с 89 точки – само 4 повече от тези на Кими Райконен, а Фернандо Алонсо вече има 72 и само 17 точки го делят от лидерската позиция.

Фетел замлъкна след надпреварата, но не беше точно така преди състезанието да започне.
Да убиеш присмехулник.
Още преди да започне състезанието, Себастиян Фетел се опита да пръска хумор, сатира и забава. В края на загряващата обиколка, Световният шампион си позволи забележка, че двата мерцедеса са твърде бавни, и е нужно да се разбързат малко. В края на състезанието се разбра, че не само мерцедесите са били бавни...

Иска или не, всеки страда, когато присмеха го обземе и започне да пръска ентусиазъм извън необходимото.

Подобна съдба имаше и Люис Хамилтън. Самият той не бе виновен за нищо от това което го застигна (и най-вече това, което го задмина). От началото на сезона феновете на Хамилтън измерват точките, спечелени от пилота, с тези на отбора на Макларън. Разбира се, те бяха в полза на Хамилтън преди състезанието в Испания - 50 срещу 23 - за двамата пилоти на отбора от Уокинг. Присмехът им и удовлетворението от преминаването на любимия им пилот в "по-добър" отбор ги направи да изглеждат леко нагли. В интернет пространството се разпространяваха какви ли не обидни закачки спрямо бившия отбор на Люис. Но ако Мерцедес изостава с темповете, с които Макларън се развива, то в скоро време съотношението може да се промени и ентусиазмът на феновете, приветствали преминаването на британеца в германския отбор ще секне. Защото, точно това се случи на пистата Каталуня - пилотите на Макларън спечелиха общо пет места, а Люис Хамилтън лично - загуби цели десет.

Но да се върнем на „любимците” от Ред Бул.
След състезанието в Испания, ръководителите на отбора от Милтън Кийнс отново поеха по пътя на наглостта. Гумите, с които Ред Бул спечели общо 6 световни титли – три при пилотите и три при конструкторите, изведнъж се оказаха препъни камъкът (или по-скоро препъни каучукът) за тима от Милтън Кийнс. Аеродинамиката на болида и композирането на елементите по него винаги са били съобразявани с особеностите на гумите Пирели. През този сезон обаче и останалите отбори намериха ключа за гумите. Лотус и Ферари - всеки от двата отбора по свой собствен начин откриха възможности да бъдат по-бързи в състезанията от Ред Бул. Ферари просто са по-бързи, като чиста скорост, а Лотус използват стратегия с по-малко посещения в бокса, защото износването на гумите при тях не настъпва толкова бързо, както при останалите.
Затова, веднага след надпреварата в Испания, първата, в която бързите Ферарита и стабилните Лотуси ги изпревариха категорично, отборът на лимонадените напитки нададе вой до небесата срещу същите тези производители на гуми, които им осигуряваха комфорт и предимство в предните сезони.
Стигна се до там, че шефът на Пирели – Пол Хембъри също да направи извода, че гумите са прекалено ненадеждни и трябва често да се сменят от пилотите, за да стигнат до финала (Ред Бул май дава крила и на някои хора от Пирели). За състезанието в Канада, Хембъри обеща по-здрави гуми, което пък породи гневна реакция от страна на Лотус и Ферари.
Директорът на Лотус - Ерик Булие направи интересно сравнение: „Представете си, шефовете във футбола да намалят размерите на футболно игрище, защото единият отбор не е в състояние да тича толкова бързо, колкото противниковия”, каза Булие.

Централата на автомобилната федерация (ФИА), оглавявана от Жан Тод – бившия шеф на отбора на Ферари, веднага се намеси в спора и заяви, че промените в гумите могат да бъдат свързани само със сигурността, а не с подобряването на смесите, което би довело до драстична промяна.
Сагата продължи с взаимни нападки, които напомнят повече разговор между български депутати от различни парламентарни групи, отколкото на шефове във Формула 1. Вероятно в следващата надпревара – Гран при на Монако, гумите ще имат значение повече за спечелване на първата позиция, от колкото за постигане на сериозни промени в класирането по време на състезанието, но и това вече не е толкова сигурно...

Най-бляскавото състезание в календара е в неделя 26 май 2013 година по улиците на Монте Карло – тогава ще разберем кой - кум, кой – сват и кой е на Хембъри брат...

-------------
Специални благодарности на Веселина Гайдарджиева
Снимки safety-car.es
Графики: Pirelli и Wikipedia


Коментари

  1. "Препъни каучук" - Ще те цитирам по телевизията :)
    Е, не им прави чест на Ред Бул да мрънкат по този начин, но когато вече си пил чай с бисквити, не искаш да останеш само с чай, нали така?

    Освен историческата победа на Алонсо (отлично контролирано съзтезание с ясна стратегия), ключова за мен бе репликата на Хамилтън: "Не мога да я карам тази кола, нещо основно в нея наистина не е наред".
    Като казвам това, всъщност искам да адмирирам усилията на Мерцедес, които поне се опитват, за разлика от разочароващите за мен този сезон Заубер и Уилямс.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. :) Страхотно!
      Хамилтън заслужаваше да получи още думи за представянето си в Гран при на Испания, но жалките напъни на феновете да покажат колко правилно е решението му да напусне Макларън (колажите, в които Хамилтън и Розберг се превиват от смях, с два надписа единият - "И аз казах на Серхио - ще имаш добра кола за следващата година" , а другия: "А, аз казах на всички, че работим по колата за следващата година") не оставиха възможност да кажа някоя добра дума за него - а той го заслужава - въпреки изгубените 10 позиции.
      Мерцедес могат да са сериозен фактор в Монако (даже си мисля, че ще са, както твърди и Алонсо). Затова подигравките с колата им (ако феновете на Макларън също решат да се кодошат) ще са неуместни.
      А за Уилиямс - Клеър Уилямс си го каза - право ти тате - в очи: “It really hurts. Losing is so painful."
      Пожелавам успешно отразяване на състезанието по БНТ2. Има вероятност да го гледам, въпреки, че по това време SKY правят анализите и много рядко слушам какво се говори в студиото "преди" старта.

      Благодаря! :)

      Изтриване
  2. Ето, казах ли ти - почна се!
    https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/9902_361174327315446_1200885576_n.jpg

    ОтговорИзтриване

Публикуване на коментар

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Стартът в Сингапур - кой е виновен?

Защо Мерцедес изгубиха в Бахрейн