Просто Спа

Дългото лято свърши. И да не е било дълго, поне беше много горещо.
И като казвам свърши, то наистина си отиде от шампионата във Формула 1. 
В първия неваканционен петък, в самия край на месец Август, пистата Спа Франкошампс посрещна пилотите със студено, мокро и неприветливо време - идеалните условия за супер-уикенд! 
Непоправимото променливо време в белгийските арденски възвишения винаги е носило повече удоволствие на феновете, отколкото сухото и безоблачно време на която и да е друга писта. 

Все пак това е Спа! И благодарение на многобройноте си фенове пистата вероятно ще продължи да бъде част от календара във Формула 1 и в бъдеще. 

Но днес, понеже на мокрото трасе по време на свободните тренировки не се случи кой знае какво, ви предлагам спомена за забележителното миналогодишно състезание.

Spa Francorchamps – писта за шампиони.


Спа е пистата, на която нищо не се знае до последния завой. Трасето, на което печелят пилотите, а не водачите на моторни превозни средства.


В надпреварата през 2011 година Себастиян Фетел победи за пръв път на тази писта и сигурно е изключително доволен от постижениeто си. Тази победа със сигурност му върна увереността, че може да побеждава и определено го приближи много до втора световна титла. Аванса пред съотборника му Марк Уебър в класирането при пилотите е цели 92 точки. А Уебър е от отбор, който през този сезон определено толерира единия от пилотите си. Двойната победа на Ред Бул в Гран при на Белгия почти гарантира втора световна титла на Себастиян Фетел. Достатъчно е, световният шампион да запази същата разлика в точките само в три от оставащите седем състезания.
Не е много приятна констатация, но за съжаление сътезанието при пилотите във Формула 1 (поне според нас) завърши. Можем да кажем, че през 2011 година Спа произведе новият световен шампион и неговото име не е по-различно от това на досегашния.
Ред Бул са отлично смазана машина, която не оставя шанс на останалите. Щом победиха на пистата, на която твърдяха, че изостават, значи няма кой да ги пребори, а тази година им липсва недостатъка да се борят сами със себе си.
Състезанието на Спа Франкошампс ни дава възможност да се си поиграем с различни хипотези. „Ако”-факторът може да ни помогне да анализираме по-добре събитията на пистата.
 
Първото „ако” на Спа бе Люйс Хамилтън. Ако британецът не бе отпаднал в 13-тата обиколка, може би скоростта на Макларън с различните типове гуми щеше да му даде възможност да се бори за победата. Но Хамилтън не би отпаднал, ако Камуи Кобаяши не се бе врязал в задницата на макларъна в Льо Комб; Ако обаче, Хамилтън не бе направил неочаквана маневра малко преди това. Но, всичко това щеше да е едно невъзможно бъдеще, ако Хамилтън бе наказан предния ден за инцидента с Пастор Малдонадо в квалификацията. Комисарите, съветвани от бившия пилот от Формула 1 Найджъл Менсъл, обаче само порицаха Хамилтън за поведението му, а наказанието отнесе Малдонадо. Отношението на комисарите към Хамилтън бе в духа на нашето предупреждение – „Не го наказвайте – не помага”. Видя се, че като не го наказват Хамилтън не пилотира много по-внимателно. Значи и това не помага. Пак се въвлече в инцидент, от който няма измъкване, но за сметка на това Камуи Кобаяши го наказа подобаващо.

Второто „ако” бе колата за сигурност. Ако на пистата, заради инцидента на Хамилтън и Кобаяши не се бе появила колата за сигурност, щеше ли Фетел да направи три смени на гуми и отново да е начело? Отговорът е: - По-скоро не. Защото в момента, в който Фернандо Алонсо поведе колоната и Себастиян направи своя втори пит, разликата между двамата не бе 20 секунди, а един болид разстояние – този на Уебър. В края на надпреварата Фетел бе само на 13 секунди пред Алонсо.

Третото. Ако болидите на Ферари не се представяха толкова зле с по-твърдите гуми, сигурно борбата за първото място щеше да е доста сериозна в края на надпреварата.
От друга страна, ако Дженсън Бътън не бе подведен от отбора на Макларън във втората сесия на квалификацията в събота и бе стартирал от втора или трета линия. Със сигурност щеше да се бори за победата, но не би.
Ами, ако на Уебър му беше разрешено да се бори с Фетел...
Твърде много „ако” имаше в състезанието на Спа, но стига хипотези. Те помагат само да разберем по-добре механизма на победата, а не да я обезценяваме.

Победата на Себастиян Фетел на пистата Спа в Белгия си е само негова и никакво „ако” не може да му я отнеме. 

Коментари

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Защо Мерцедес изгубиха в Бахрейн

"Как пилотите на Ферари попречиха на Фетел да спечели в Китай" - Гласът на експерта