Просто Спа
Дългото лято свърши. И да не е било дълго, поне беше много горещо.
И като казвам свърши, то наистина си отиде от шампионата във Формула 1.
В първия неваканционен петък, в самия край на месец Август, пистата Спа Франкошампс посрещна пилотите със студено, мокро и неприветливо време - идеалните условия за супер-уикенд!
Непоправимото променливо време в белгийските арденски възвишения винаги е носило повече удоволствие на феновете, отколкото сухото и безоблачно време на която и да е друга писта.
Все пак това е Спа! И благодарение на многобройноте си фенове пистата вероятно ще продължи да бъде част от календара във Формула 1 и в бъдеще.
Но днес, понеже на мокрото трасе по време на свободните тренировки не се случи кой знае какво, ви предлагам спомена за забележителното миналогодишно състезание.
Spa Francorchamps – писта за шампиони.
Спа е пистата, на която нищо не се знае до последния завой. Трасето, на което печелят пилотите, а не водачите на моторни превозни средства.

Не е много приятна констатация, но за съжаление сътезанието при пилотите във Формула 1 (поне според нас) завърши. Можем да кажем, че през 2011 година Спа произведе новият световен шампион и неговото име не е по-различно от това на досегашния.
Състезанието на Спа Франкошампс ни дава възможност да се си поиграем с различни хипотези. „Ако”-факторът може да ни помогне да анализираме по-добре събитията на пистата.
Първото „ако” на Спа бе Люйс Хамилтън. Ако британецът не бе отпаднал в 13-тата обиколка, може би скоростта на Макларън с различните типове гуми щеше да му даде възможност да се бори за победата. Но Хамилтън не би отпаднал, ако Камуи Кобаяши не се бе врязал в задницата на макларъна в Льо Комб; Ако обаче, Хамилтън не бе направил неочаквана маневра малко преди това. Но, всичко това щеше да е едно невъзможно бъдеще, ако Хамилтън бе наказан предния ден за инцидента с Пастор Малдонадо в квалификацията. Комисарите, съветвани от бившия пилот от Формула 1 Найджъл Менсъл, обаче само порицаха Хамилтън за поведението му, а наказанието отнесе Малдонадо. Отношението на комисарите към Хамилтън бе в духа на нашето предупреждение – „Не го наказвайте – не помага”. Видя се, че като не го наказват Хамилтън не пилотира много по-внимателно. Значи и това не помага. Пак се въвлече в инцидент, от който няма измъкване, но за сметка на това Камуи Кобаяши го наказа подобаващо.
Второто „ако” бе колата за сигурност. Ако на пистата, заради инцидента на Хамилтън и Кобаяши не се бе появила колата за сигурност, щеше ли Фетел да направи три смени на гуми и отново да е начело? Отговорът е: - По-скоро не. Защото в момента, в който Фернандо Алонсо поведе колоната и Себастиян направи своя втори пит, разликата между двамата не бе 20 секунди, а един болид разстояние – този на Уебър. В края на надпреварата Фетел бе само на 13 секунди пред Алонсо.
Третото. Ако болидите на Ферари не се представяха толкова зле с по-твърдите гуми, сигурно борбата за първото място щеше да е доста сериозна в края на надпреварата.
Ами, ако на Уебър му беше разрешено да се бори с Фетел...
Твърде много „ако” имаше в състезанието на Спа, но стига хипотези. Те помагат само да разберем по-добре механизма на победата, а не да я обезценяваме.
Победата на Себастиян Фетел на пистата Спа в Белгия си е само негова и никакво „ако” не може да му я отнеме.
Коментари
Публикуване на коментар