Посланията на Ферари


През последните три седмици Формула 1 ни предложи едно състезание - за Гран При на Абу Даби на пистата Яс Марина и множество мнения, факти и събития, които бяха насочени към следващия сезон.
Сезон 2011 година е на път да приключи, като ще остави интересни теми за анализ и коментар, но интересното във Формула 1 винаги е предстоящото.
През тези три седмици най-сериозен „производител” на теми и послания бе отборът на Ферари.

Изказванията започнаха преди състезанието в Абу Даби, след като вече бе станало напълно ясно, че за Ферари са загубени каквито и да било призови места във Формула 1 за 2011 година.
Напрежението от загубата на титлите се отрази доста сериозно на самочувствието на най-стария тим във Формула 1. Затова президента на компанията реши да обърне вниманието на света върху Ферари, като използва най-изтъркания номер: да каже, че Ферари може да напусне Формула 1. В новата история на Формула 1, това отдавна не е новина. Само ще припомним, че говоренето по темата започна в края на сезон 2008. Тогава Ферари разпространи абсолютно същата заплаха, след като ФИА, оглавявана по това време от Макс Мозли, оповести идеята за въвеждане на стандартни двигатели.  Същото се случи и през следващата 2009 година, като още през май президентът на компанията Лука Ди Монтедземоло заплаши с напускане, ако не се увеличи тавана на бюджетите, а после до края на сезона „заклинанието” се повтаряше. В крайна сметка, за пореден път бе постигнат компромис и Ферари продължава да ни радва с присъствието си на пистите.
Ако се обърнем към годините на заплахите ще видим, че Ферари печелят световните титли при пилотите и при конструкторите и през 2007, през 2008 година само тази при конструкторите. През следващата 2009 година са едва четвърти в класирането при конструкторите, а шампиона за 2007 година Кими Райконен завършва едва шести. На фона на тези резултати засилващото се говорене, че Ферари ще напуснат Формула 1 звучат логично. Няма успехи, няма титли, парите за развитие са ограничени – Ферари са недоволни – особено маркиз Де Монтедземоло.
Днес, обаче, както в приказката за лъжливото овчарче, никой не вярва в думите на президента на Ферари. Вече не само във ФИА е ясно, че това е начина Ферари да постави изискванията си за развитието на спорта, а международната федерация малко или много да им обърне внимание.
Всеки път желанието на скудерията е едно и също – да може да харчи повече пари. Защото в Маранело са наясно, че победите идват при тях само след сериозни инвестиции.
Но дали зад заплахите не се крие и нещо друго. Защото и през тази година резултатите на отбора не са точно желаните от президента. Дали Ди Монтедземоло всъщност не действат съобразно принципите за външния враг за да реши вътрешните проблеми и да постигне консолидация на силите?

Малко или много, последващото заплахите на Ди Монтедземоло, официално изявление от Ферари потвърди тезата, че посланието на президента е не насочено навън, а по-скоро е отправено към отбора.
Нещо като – „…имам оправдание, че не мога да ви плащам толкова, колкото искате, затова „ще извадя отбора”, ако не се стегнете и не постигнете успехи въпреки намаления (не заради мен) бюджет”.
Също като в поговорката „думам ти дъще – сещай се снахо”, президента на Ферари най-вероятно намеква, че ако и догодина няма резултати, хората, отговорни за неуспеха ще напуснат Скудерията.

Не съм сигурен относно връзката на Фернандо Алонсо с тези изявления, но определено отбора направи необходимото да го обгради с хора, с които първия пилот да бъде безспорен лидер.
С изявленията си преди състезанието в Абу Даби шефът на отбора във Формула 1 Стефано Доменикали също потвърди тезата, че отбора е подчинен на целта – Шампионска титла при пилотите за Фернандо Алонсо и ако е писано – шампионска титла при конструкторите. Резултатите от сезон 2011 потвърждават посланието на Доменикали – Алонсо все още има шанс да завърши поне на второ място при пилотите, а Маса е далеч назад.
Без да се чуват изрични заповеди от бокса на Фернандо Алонсо почти във всички надпревари бе осигурен комфорта да бъде пред съотборника си. Разбира се, не подценяваме заслугата и на самия Алонсо за това, но дори в състезания, в които Филипе показваше добри класирания на стартовата решетка и не лоши стартове в надпреварите, той преимуществено бе изпреварван от Алонсо. Единствено в Китай, Филипе Маса съвсем леко се открои пред съотборника си, но това далечно вече състезание не може да е показателно. Нещо повече, точките, които Филипе донесе на отбора си не бяха достатъчни за второто място при конструкторите. Личната му позиция в класирането при пилотите преди последното състезание е шеста, като това е най-слабото представяне на пилот от първите три отбора.
Възможно е, заслуга за лошото му представяне да имат послания от вида на „Унищожи състезанието му…” отправяни към него от състезателния му инженер Роб Смедли, но това са само хипотези…
И въпреки разколебаното представяне на Маса, Ферари, в лицето на Доменикали ясно заяви, че пилотът остава в отбора и през 2012 година. Посланието дойде точно в момента, в който позицията на Маса в очите на света бе под въпрос, от една страна поради собственото му представяне, а от друга заради множеството тестове с млади пилоти, които Ферари проведе. Едно обаче е сигурно, Ферари не искат да имат втори Люис Хамилтън – пилот, който да оспорва лидерството на Алонсо. Пътят към титлите при Ферари винаги е свързан само с един пилот и това бе ясно подчертано с подкрепата на Маса от страна на Доменикали.

Най-неочаквано от всички червени послания бе това на двукратния световен шампион Фернандо Алонсо. А то бе отправено не към друг, а към един от най-големите му съперници на пистата – Люис Хамилтън. Алонсо подкрепи пилота на Макларън в доста труден момент, точно преди състезанието за Гран при на Абу Даби. И думите му бяха доста еднозначни – той определи Хамилтън като единственият пилот, който може да победи във Формула 1 без да има най-добрата кола. Такова признание между пилоти, при това бивши съотборници не се чува често, особено докато и двамата са все още на пистата. Но погледнато в контекста на разчитането на посланията от ключови хора във Ферари, то отново има различно значение. Всъщност Алонсо каза на отбора си: - Очаквам да ми дадете за сезон 2012 година най-добрата кола, защото само по този начин мога да стана шампион. Това е единствения начин да победим Ред Бул, които имаха през този сезон най-добрия болид, с най-стабилния пилот в кокпита, а и единствения начин да се справим с Люис Хамилтън, каквато и кола да кара.

Гран При на Бразилия в края на седмица няма да ни отговори на въпроса къде отива Ферари, дори в състезанието да се случи почти невъзможното и Скудерията да спечели двойна победа. Много по-важна е следващата 2012 година, а победата на „Аутодромо Хосе Карлос Паче”, известна повече като Интерлагос, ще е просто една победа в решения шампионат, независимо на кого ще принадлежи.

Коментари

Популярни публикации от този блог

Последното състезание на Сена

Защо Мерцедес изгубиха в Бахрейн

"Как пилотите на Ферари попречиха на Фетел да спечели в Китай" - Гласът на експерта