Смешен плач във Формула 1

Британските журналисти изпаднаха в състояние на нервна криза. Плачат, също като онези в памфлета на Христо Ботев "Смешен плач", който започва с думите: "Плачете за Париж, столицата на разврата, на цивилизацията, школата на шпионството и робството." Именно Париж отново е центъра на интригата, днес - във Формула 1. Там е централата на ФИА - тази ненавиждана и обиждана цяла година от феновете организация, на която ѝ се налага да ръководи спорта, чрез своите чиновници. 

Австралиецът Майкъл Маси - рейс директор на Формула 1 докара британските журналисти почти до истерия. Част от тях вече открито говорят за незабавното му отстраняване от поста.


Но, забележете, докато той заемаше ръководни позиции във ФИА, те мълчаха чинно. Хиените се нахвърлиха върху него в момента, в който научиха, че Маси вече не заема административните постове, възложени му по времето на председателството на Жан Тодт. 
Майкъл Маси, заедно с Николас Томбазис оглавяваше дирекцията за състезанията с едноместни болиди, като двамата бяха на пряко подчинение на генералния секретар, ръководещ моторните спортове. Тази властова позиция със сигурност бе важна за Маси, но пряката му, активна работа, в последните няколко сезона, бе утвърждаването му на поста "рейс директор на Формула 1".
Новият президент на ФИА - Мохамед Бен Сулайем почти веднага след заемането на поста - в началото на 2022 година, промени структурата на ръководената от него организация и назначи нови лица в ръководството на моторните спортове. Майкъл Маси очевидно не е в тази структура, но все още е на поста "рейс директор на Ф1". Или, поне докато по повод неговата работа в последното състезание от сезона тече разследване на ФИА.

На фона на тези събития британското гнездо на оси се разжужа доста активно. И не просто изказаха мнения за, или против. Част от тях директно "поискаха главата" на Маси.
Джони Хърбърт отговори доста ясно на въпроса, смята ли, че Маси трябва да бъде уволнен като рейс директор:
„Не бихте искали – и аз ако съм на мястото на Хамилтън не бих искал – да имаме за рейс директор човек, който взе грешно решение. Ако се поставя на мястото на Люис ще кажа: "Той сгреши и това ме лиши от титлата. Бих бил много, много ядосан, ако го оставят в играта." И мисля, че в Мерцедес разсъждават по много подобен начин."


Световният шампион от 1996 година Деймън Хил бе по обран в реакцията си:
На въпроса, дали резултатът в последното състезание е бил манипулиран от действията на Маси, Хил каза, че рейс директора е бил под натиск и се е опитал да гарантира, че състезанието приключи по начин, който да направи всички щастливи.
„Манипулиран е много силна дума“, каза Хил - „Но да, мисля, че в известен смисъл беше манипулирано, защото Майкъл Маси беше под натиск за това да осигури възможност това вълнуващо, вълнуващо състезание да се случи между двамата пилоти. И мисля, че той се поддаде на натиск от двете страни. Но вероятно помогна повече на Макс с това, че му даде шанс да бъде плътно зад Люис, като позволи само колите между Макс и Люис да се върнат в обиколката на лидера."

Честно казано не съм очаквал, че и уважаваният редактор на британското издание Моторспорт Марк Хюз ще се включи в този хор на жалващите се.

Разбира се, при него анализът е доста задълбочен и по-коректен, като набляга на фактите и оглежда по-широко сезона и решенията на Маси в него, но в края на краищата Хюз заявява в прав текст:
"Правилата са приложени неправилно. Това е несправедливостта. Не кой загуби и кой спечели. Да, има и и такава гледна точка: ако извадите от уравнението късмета и на двамата пилоти през сезона, Верстапен щеше да подпечата титлата си два кръга преди края. Това, обаче няма никакво значение за несправедливостта на решението за титлата в Абу Даби. Ако това състезание бе протекло правилно, Хамилтън щеше да бъде шампион и в анализа на сезона след това можехме да кажем, че Верстапен просто е нямал късмет и затова е загубил. Това е само едно от тези неща – късметът е просто част от спорта. Неправилното прилагане на разпоредбите не е така.
Това е бъркотия, която се породи от това принудително неправилно прилагане на разпоредбите. Но резултатът е резултат."

Да, в края на сезона да анализираш резултатите от него само по решенията засягащи последната обиколка на последното състезание и въз основа на това да искаш уволнението на рейс директора, със сигурност би бил сто процента правилен подход, но само ако сте привърженици на Люис Хамилтън.

Единствено Мартин Брандъл от британците даде отговор, близък до правилния, на въпроса за оставката на Маси, а именно, че неговото отстраняване няма да доведе до решаване на проблема. Защото не Маси е проблема на Формула 1. Маси е само решаващия орган по време на състезания, на който е възложено (и всички са му се доверили за това) да ръководи начина на провеждане на състезанията и да упражнява властта дадена му от ФИА съобразно страниците на спортния правилник, техническия правилника и спортния кодекс. Дали тези три издания имат нужда от сериозна редакция? Или пък не? Защо досега всички замесени, в това число и британските журналисти, се доверяваха на правилниците и кодекса, както и на рейс директора при прилагането на тези правила? Защо ако имаше ощетени - те приемаха решението каквото е, а днес, изведнъж ревнаха, защото вече това не им изнася. А дали пък, ако правилниците бъдат изменени и в резултат на това техен любимец отново пострада от "несправедливо" решение, няма пак да ревнат срещу същите тези правила, за които са настоявали? 

При един анализ на предходните ситуации от сезона, в които имаше спорни решения на стюардите и рейс директора се вижда, че има и други решения на Маси, които със същата сила също можеха да търпят критика, вой, рев, плач и искане на глави и оставки:

- Силвърстоун. Очевидна вина за инцидента на Хамилтън и мижаво наказание, което с нищо не застраши първото му място и пълния комплект от точки, докато съперника му е не само извън състезанието, а и с повреден двигател. В сезон, в който броя на двигателите е лимитиран, този невидим удар по съперника идва изневиделица и остава напълно ненаказан. Кристиан Хорнер обърна внимание на този факт, поплака малко, но не поиска оставката на Маси, заради това, че пилота му бе сериозно ощетен, а съперника наказан по начин, който дълбоко не съответства на справедливостта. Да, такива са правилата. Но можеше ли Маси да се намеси и да накаже Хамилтън с по-тежко наказание от тези +10 сек. в състезанието? Можеше. Направи ли го? Не. Ощети ли по този начин съперниците на Мерцедес - категорично. Това обаче британските журналисти го пропускат и като като факт и като причина за уволнението на Маси. В същото време Макс Верстапен понесе наказание за смяна на двигател, който не бе износен от употреба, а повреден от поведението на съперника. Но това не го броим. Маси е отсъдил и Ред Бул, колкото и да не са ми симпатични, заради присъщата им наглост, приеха решението. 

- Хунгароринг. Имаме инцидент на старта, при който пилот на Мерцедес "напълно невинно" отнесе трима съперници в първия завой, при това двамата са от конкурента за титлата - Ред Бул. Наказание? Символично. Отново повреден двигател за Ред Бул без последствия. Редно ли е? Да - така повеляват правилата. Справедливо ли е? Очевидно наказанието за Ботас е нищожно и дори ненужно, но къде е ползата - при Люис Хамилтън (който обаче отново пропусна да се възползва напълно, както се случи и в Азербайджан).

- Джеда. Три наказания за едно провинение на Верстапен. Дори не се замислиха британските журналисти за тази несправедливост на стюардите срещу съперника на Хамилтън, след края на сезона. И защо бе наложено третото наказание - защото Рейс контрола пропуснал да уведоми Мерцедес, че техния пилот има право да изпревари съперника. А съперника е получил ясни указания да даде възможност за изпреварване. Да, ама Хамилтън не бил разбрал това? Със сигурност не е разбрал и това, което Айртон Сена преди доста години бе казал, че "когато престанеш да преследваш тази разлика, която имаш до съперника пред теб, ти преставаш да бъдеш пилот от Ф1". Не знам как Сена би квалифицирал ситуация, в която съперника пред теб намалява, а ти подозирайки го "в нещо си" намаляваш и продължаваш да си караш зад него и едва ли не го чакаш да спре? Явно това е обратното състезание на Формула 1 по начина, по който Сена го разбира, или поне обратното на това, което думите му в миналото изразяват...

Никой от британските журналисти не споменава за тези несправедливости. Напротив даже бяха щастливи от факта, че нахалния Верстапен, който прави "тестове на спирачките" бе наказан. Аплодираха Маси с бурни ръкопляскания.
Можеше ли Маси да се намеси и да вземе нетрадиционно решение и да не наказва Верстарен за т.нар. "брейк тест"? Можеше. Щеше ли това да доведе до нещо по-различно, само по себе си? Едва ли. Но поне нямаше да е ощетил някого незаслужено заради собствената си грешка. Искаха ли от Ред Бул оставката на Маси, за тази очеизвадна несправедливост срещу техния пилот? Не.
А можеше ли Маси да подходи с различно разбиране на казуса и да накаже Люис Хаилтън за причинения инцидент? Олеле, каква еретична мисъл! Как може изобщо да има мнение, че толкова опитен пилот като Хамилтън може да е бил виновен за това, че удари съперника си отзад? Извиняваме се, че изобщо го допускаме като хипотетична възможност! 

Но, когато в Абу Даби Маси взе НЕТРАДИЦИОННО решение да пропусне само пилотите между съперниците за титлата да се върнат в обиколката на лидера, понеже то се оказа отново решаващо, изведнъж се оказа неправилно и несправедливо. Несправедливо за кого? За тези, които се възползваха многократно през сезона от малодушните му решения, които отговаряха на правилата, но не и на справедливостта? Дали, в последната минута, преди да укаже на определени коли да изпреварят колата на сигурността, той не е решил, че има начин справедливостта, в края на краищата, да бъде въздадена? Не е сигурно.
Сигурното е друго. Това, че ако две страни са решили да предоставят правото на трети да решава споровете между тях трябва да приемат неговите решения такива, каквито са, а не да налитат срещу решаващия, с аргумента "има ли право той да решава този спор". Подобно отношение е напълно безсмислено. Няма как всички да са доволни. А проблемът на Маси през този сезон бе, че много, ама много искаше всички да са доволни от неговите решения. Затова и сега му "искат главата" - тези същите, на които той угаждаше доста дълго време с решенията си, а накрая ги огорчи.

Британските журналисти обаче не просто плачат. Те реват срещу съществуването на рейс директора Майкъл Маси. Пригласят им всички фенове на Хамилтън и част от тези на Мерцедес. Плачат, защото смятат, че Люис Хамилтън - "най-великият пилот в историята на Формула 1" бил обиден. Плачат, въпреки цялото му облагодетелстване през сезона от решенията на рейс контрола, които му осигуриха възможност изобщо да участва в борбата за титлата в последното състезание. Плачат, защото ги е страх, че той бил разочарован от това, как изгуби титлата и видиш ли: ако Маси не си тръгне, може техният седемкратен да не се върне в борба за така жадуваната осма титла, която ще го направи К.О.З.А. или космонавт, или направо извънземно... 
Плачат, но нека сдържат сълзите си, защото достоен е не този, който печели на всяка цена, а този, който може да губи с достойнство! 


Както започнах, така и ще завърша, с думите написани преди повече от век и половина великият Христо Ботев:
"Нека сега нашата журналистика задържи сълзите си, както ще ги задържи в европейската - за да оплаче други столици, други варварства и страдания, кога робът извика на господаря си: кой си ти, що плачеш? Мъж ли си, жена ли, или хермафродит - звяр или риба?... И ще бъде ден - ден първий."

Чакаме ден първи на новия сезон! Дано наистина е НОВ! 

_____________________
Автор: Димитър Димитров
Свимки: Twitter, f1.com

Коментари

  1. Хамилтън е политически проект и затова от ден първи във Ф1 се ползва с изключителни привилегии, в т.ч. в медиите.

    ОтговорИзтриване
  2. Какво се случи с фб страницата, защо е вече DISCOUNT FESTIVAL? Казвайте къде да мигрираме, за втори път се случва това баааа..

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Имаме проблем. Пуснали сме сигнал до ФБ и чакаме отговор.
      Надяваме се да си върнем контрола. Ако не стане - тогава ще информираме тук за промени (дано не се налагат).

      Изтриване

Публикуване на коментар

Популярни публикации от този блог

Пилотите 2013

Последното състезание на Сена

Жил Вилньов - завинаги!