Улесняване на изпреварванията за сезон 2019 - дали това е верния път?
Точно днес, в деня на Аертон Сена научаваме една новина, която е противоположна на философията на Формула 1 от неговото време.
Снощи в последния възможен момент "Формула едно комисията" (Formula One Commission) е приела промени в правилата относно аеродинамичните елементи за следващия сезон, като целта е улесняване на изпреварванията. Промените са гласувани на 30 април, като това бе последната дата на която могат да бъдат приети изменения в техническия правилник за следващия сезон, без да се иска съгласието на всички отбори.
Може би не много от вас знаят за "Формула едно комисията". Затова пояснявам:
Преди 2008 г. тази комисия се състоеше от представители на всички отбори, организатори на състезания, производители на двигатели, спонсори, производители на гуми и, разбира се, ФИА. През 2008 г. бяха приети промени и само шест от 12-те отбори във Формула 1 имаха право на глас. Целта на ФИА, с оставянето на отбори като McLaren без право на глас бе да се опрости начина на вземане на решения относно спорта и техническите правила.
"Формула едно комисията" отговаря за одобряването на всички промени в спортните и техническите правила, предложени от спортните и техническите работни групи (включително и членове от всички отбори), и след това ги представя на Световния съвет за Моторни спортове на ФИА за ратификация. След промените от 2008-ма, само шест отбора, всеки от които е представител на отделна държава имаха думата, заедно с петима представители на организаторите на състезания, представител на притежателя на търговските права във Формула 1 и ФИА. Отборите бяха за Австрия - Red Bull Racing, за Франция - Renault, за Германия - BMW Sauber, за Италия - Ферари, за Япония - Honda и за Великобритания - Уилямс, а представители на организаторите на състезания са теза на Гран при на Австралия, Гран при на Бразилия, Гран при на Великобритания, Гран при на Монако и Гран при на Испания.
Но през 2014-та това отново се промени.
Но през 2014-та това отново се промени.
Понастоящем на комисията следва да има 22 члена. Това са 10-те отбора, осем организатори на състезания, представител на собствениците, представител на производителите на двигатели (който е избран от всички и е трябвало да ги представлява), представител на доставчика на гуми, плюс член на ФИА. За да може комисията да заседава са нужни 14 гласа, но гласуването е доста сложно.
Тази комисия снощи, с гласовете само на четири от отборите, приема следните технически изменения:
- промяна на страниците на предното крило, с цел колите да се следват по-лесно една с друга,
- горния елемент на задното крило да бъде по-голям, като с тази промяна се очаква да се увеличи ефекта от DRS системата при нейното активиране.
Предложението за внедряване на допълнителен пакет от дефлектори е било отхвърлено.
Според информацията, цели 6 от 10-те отбора са гласували против приемането на измененията - Ферари, Ред Бул, Рено, Макларън, Торо Росо и Хаас, а останалите 4 са гласували "за" промените. Обаче, за приемането на промените, тези 4 гласа от представители на отборите са били напълно достатъчни, с оглед мнозинството от други представители участващи в гласуването.
Ако предложенията одобрени снощи бъдат потвърдени по процедурата от Световния съвет за моторни спортове на ФИА, те ще станат част от правилника за следващия сезон.
В цялата картинка, обаче се пропуска правото на Ферари да наложат вето върху промените в регулациите. Но правото на вето може да бъде упражнено само, ако отборът докаже, че промените в правилата са направени с цел да се накърнят интересите на точно този отбор.
Смята се, че промените в аеродинамиката са в пряка връзка с това да се увеличат изпреварванията. Явно състезания като това в Австралия, Монако и други писти на които е трудно да се изпреварва са продиктували желанието на ФИА, собствениците от Либърти Медия да наложат на "Формула едно комисията" да предложи подобни промени.
Както по-рано през сезона стана известно, срещата на екип от техническите ръководители в Бахрейн не успя да стигне до решение по същите въпроси.
Впоследствие бе постигнато съгласие, че в опит да се стигне до правилни изводи до 30 април екипите ще проведат допълнителни проучвания на CFD, резултатите от които ще бъдат представени на FIA. Пълният доклад, включително и тези резултати, бе изпратен на комисията в петък, а в деня на изтичането на срока - 30-ти април гласуването вече е факт.
Главният технически директор на Уилямс Пади Лоу е най-големия поддръжник на промените. "Мисля, че всичко това има смисъл", каза той в Баку. "Имаме още три години в този формат, и ако не направим промени сега, става малко безсмислено, защото промените предвидени да сезон 2021 са много сериозни във всички области. Така, че точно сега е времето, когато Ф1 трябва да действа и действат решително за да подобри шоуто."
Представителите на останалите отбори обаче предполагат, че вместо да се правят частични промени, спортът трябва да изчака до 2021 г. и промените да се направят тогава.
"По мое мнение правилата във Формула 1 са на добро ниво за следващите две години", каза шефът на Рено Ф1 Сирил Абитебул. "Може да се направят малки подобрения в спортните правила за да се постигне по-добро шоу, но не трябва да се отклоняваме от основната цел, която е всичко да е предварително ясно за 2021 година. Засега имаме добър продукт. "
"Бих се изненадал, ако промените се приемат", каза директорът на Ред Бул Кристиан Хорнер. "Има последици, които са повече вредни, отколкото полезни, така че по-добре да оставят нещата такива, каквито са сега, а после ще приемем пълен пакет от промени за 2021 г."
Трудно е да се каже, дали това, което предлага Формула едно комисията ще доведе до желаните резултати. И преди сме били свидетели на ситуации "да извадиш око, докато изписваш веждата" от тези същите умници.
Но дали изкуствените изпреварвания са това, от което има нужда Формула 1?
---------------------------
Д.Димитров
по материали от Моторспорт
Коментари
Публикуване на коментар