Грешките на Майкъл Маси

Шампионът е известен. Трофеите са връчени. Шампанското - изпито.

Две седмици вече ни делят от това паметно състезание за Гран при на Абу Даби, в което Макс Верстапен спечели победата и шампионата!
Емоциите трябваше вече да са оставени настрана и да гледаме трезво на събитията, но коментарите Ви ни убеждават в противното!
Две седмици светът не може да повярва как завърши този сезон във Формула 1.

Днес бихме искали да споделим една от гледните точки към случилото се на Яс Марина на 12.12.21 г. и не само...

Гледната точка от и към рейс директора Майкъл Маси.

Би било хубаво да се изследва въпроса: Защо и как Маси взе решенията, които доведоха до този финал. Не претендираме за изчерпателен анализ, а само ще отбележим няколко важни факта. Най-важният от тях е за отношенията между новия рейс директор на Ф1 и шефовете на отбори.

Най-голямата грешка на Майкъл Маси.

Най-сериозния пропуск, или пропукване в авторитета на позицията, която заема рейс директора, бе това, че Маси допусна шефовете на отбори да си говорят свободно с него и да му дават мнение, да подават директни оплаквания, а в определени случаи и молби, че и понякога заповеди, по време на състезание. Това, за всеки административен ръководител, който има задължение да следи за реда на провеждане на определено събитие, в което е крайна инстанция при определяне на нарушенията и налагане на наказанията, е недопустимо.
То е толкова недопустимо, колкото и поведението на КАТ-аджиите, когато Ви задават въпроса: „Какво работите“.
Това поведение води до корупция! В конкретния случай тя не е материална – за ония 20 лв., а морална корупция.

Майкъл Маси допусна да бъде ръководен не от правилата за провеждане на състезания, а от ръководителите на двата спорещи за титлата отбори.
Ясно се видя, особено в последните две състезания, че това НЕ Е ПРАВИЛНО! Не може и да бъде.

Оставени да въздействат с думи и мотиви срещу действията и решенията на рейс контрола, Тото Волф и Кристиан Хорнер прекалиха. Но кой да ги вини, че са изяли баницата? На Тото обаче му се наложи да разбере, че чашата, която пиеш с рейс директора може да е пълна и с отрова, вместо с шампанско.

Това поведение трябва да се забрани от ФИА. Незабавно трябва да се въведе строг контрол на информацията разменяна между рейс директора и шефовете на отбори. Тя трябва да бъде еднопосочна. Да, нямаме нищо против шефовете да си оставят съобщенията на телефонния секретар на Маси, но той не трябва да ги слуша преди края на състезанието. Защото се видя, че доста мощно му влияят.

Не е лесно да си коректен във всички ситуации.

Маси вероятно искаше да угоди на всички при вземането на решенията на Джеда и в Абу Даби. Да си популист е приятно и носи дивиденти, но не е нито лесно, нито пък е здравословно. Да се харесаш на различните шефове на отбори, на отделните пилоти и на публиката едновременно, е невъзможно. Всеки от тях гони различен интерес. Това води до противоречия при отсъждането. А това – до разклащане на авторитета.

В опит да се хареса на Мерцедес в Джеда, Маси (посредством стюардите) наказа Макс Верстапен три пъти за едно и също провинение. Всъщност цялата вина за случилото се (удара между Хамилтън и Верстапен) бе на рейс директора, който пропусна да уведоми отбора на Мерцедес, че е дал указания на Верстапен да пропусне Люис. Няма спор, че и пилотите се дебнеха, кой от тях ще излезе по-хитър от другия, но бяха доса близо до това и двамата да пострадат. Накрая, за собствената си грешка Маси наказа Макс Верстапен…

Вероятно за да угоди на Ред Бул в Абу Даби, Майкъл Маси изпълни и едно желание на Кристиан Хорнер. (Разбира се, това бе желание и на всички фенове на Макс Верстапен, както и на голяма част от неутралните фенове.) Шефът на Ред Бул си пожела една състезателна обиколка и я получи. А с това, според феновете на Люис Хамилтън и титлата на тепсия.

Да видиш голямата картина.

Това е най-трудното в съвременната Формула 1. Голямата картина бе приоритет на личности като проф. д-р Сид Уоткинс, като Макс Мозли (въпреки цялата му противоречивост), като Бърни Екълстоун. Те виждаха голямата картина – Бърни още през 70-те, когато взе в ръце продукта и го направи 100 пъти по-голям, Макс Мозли, който дълги години би двигателя на промените в областта на сигурността, не само във Ф1, а и по пътищата, на проф. Уоткинс, който въведе правила за действие при опасни катастрофи на трасето. Умишлено пропускам предходния рейс директор, който може би направи много, но поради негова вина загина един млад пилот…

Маси е вторачен в детайла (може би за да компенсира пропуските на Чарли Уайтинг). Но това му пречи да види голямата картина (засега). Той се вслушва във всеки призив от една или от друга страна. Опитва се да бъде коректен и честен с всички, а това е невъзможно. Това, което трябва да направи е да бъде честен със себе си и честен към правилата.

Грешка ли беше решението на Маси в Абу Даби да осигури една последна обиколка? Може ли да го виним за това, че остави претендентите за титлата да водят борба гума до гума в последната обиколка на последното състезание, което решава шампионската титла?
Вероятно много фенове ще го обвинят точно заради това. Но същите тези фенове всъщност искат точно такова решение. И единствено от това, в чия полза е подобно решение, зависи дали ще викнат „осанна“ или „разпни го“.

Не бе лесна работата на рейс директора през 2021 година. Най-голямата му грешка бе, че допусна съдиите да бъдат главни действащи лица на пистата. А ние искаме само чиста надпревара, в която по-добрият да победи!

Затова Майкъл Маси или ще намери широта на погледа, за да види голямата картина и ще вземе правилните решения за отношенията си с шефовете на отборите и пилотите, или ще се провали безславно в следващите сезони, поставяйки отново титлата в ръцете… на съдиите.

-----------------------------

Автор: Д.Димитров
Снимки:  photonews, twitter, f1.com, F1TV


Коментари

Популярни публикации от този блог

Пилотите 2013

Последното състезание на Сена

Жил Вилньов - завинаги!