Решена ли е титлата във Формула 1 за 2021 година?

Решена ли е титлата във Формула 1 за 2021 година?

Този въпрос вълнува всички фенове на спорта, независимо дали са привърженици на двамата претенденти Макс Верстапен и Люис Хамилтън, или не.
Отговорът на реторичния въпрос е ясен. Титлата ще се решава в последните две състезания от сезона! Но скритите зад тази яснота предходни ясни и не дотам ясни действия, събития и факти, дават на безпристрастния фен две други гледни точки.

Само пилоти на Мерцедес и Ред Бул са тези, които притежават всичките последни 11 титли. Но в рамките на хибридната турбо-ера във Ф1 няма пилот извън отбора на Мерцедес, който да се е доближавал до борба за титлата в последните две състезания. Това прави германския отбор сериозен фаворит за спечелването на наградите и в края на този сезон. Но не само това...

Нека погледнем подробно на битката за титлата при пилотите през сезона.

В първите четири състезания Хамилтън имаше предимство. Сезонът отново изглеждаше предрешен в полза на най-бързата кола и пилота с най-много победи в историята на Ф1. Но в Монако нещата се обърнаха. Тясната и спъната писта, която почти неизменно е част от календара на Формула 1 бе адски неудобна за дългия като автобус болид на Мерцедес. Хамилтън остана седми в състезанието, а Верстапен оглави за пръв път класирането при пилотите. След това Ред Бул-а му наистина имаше крила...


Макс бе твърд в битките с Хамилтън и не отстъпи нито в една ситуация... до домашното състезание на шампиона. На Силвърстоун се случи неизбежното - стигна се до инцидент, който лиши Верстапен от правото да се състезава до края, а виновният за инцидента по преценката на стюардите - Хамилтън получи наказание, но и шанс колата му да бъде поправена, а след това и възможност да спечели състезанието, от която той се възползва.

Следващият удар за Верстапен дойде неочаквано. В Унгария Валтери Ботас причини инцидент, който лиши водача в класирането от правото да се бори за победата и така Хамилтън отново бе на върха при пилотите... за кратко (както се оказа), защото на мократа писта Спа, Хамилтън не бе на нивото, дори на Ръсел, в квалификацията и се класира трети в несъстоялото се състезание.

На Монца, Верстапен и Хамилтън си причиниха нов инцидент, вината за който бе на нидерландския претендент за короната. Никой не взе точки, а Верстапен запази крехката си преднина.

В следващите четири състезания с преобладаващо предимство на Ред Бул и Верстапен тази преднина се запази.

Но! Точно тук идваме до същността на въпроса - предрешена ли е титлата преди последните две състезания.

Мерцедес и Хамилтън може и да изостават, но именно те са фаворити за титлата (отново). Как стана възможно това на фона на повечето победи за Верстапен, по-малко допуснатите от него грешки и повечето спечелени точки?

Гран при на Турция и Гран при на Бразилия бяха преломни в шампионата. Не поради спечелените в тях точки от Хамилтън, а от загубените места в решетката. Изкуството да печелиш от собствените си наказания, вероятно ще се окаже решаващо за изхода от шампионата...

Мерцедес с неохота разкриха, че техният двигател има сериозен недостатък - след определен брой състезания (около 5-6) той се "уморява" и губи мощност. Хамилтън изпита това чувство в Холандия и в Русия (където въпреки победата изоставаше дори от колите на Макларън). Валтери Ботас на два пъти сменя двигател без видима причина, а всъщност причината бе липсата на мощност в старите агрегати. От същата болест в момента страдат Макларън и Уилямс. Те като клиенти на Мерцедес ползват "уморените" от дългия сезон двигатели и затова съперниците им ги изпреварват в класирането.

В Турция и в Бразилия Хамилтън получи два нови двигателя PU4 и PU5, чийто ресурс в момента му дава предимство. Двигателя PU4 бе използван докрай в Гран при на Катар, където не бе нужна свърх-мощност за победата, а най-новата разработка PU5 остана само с километрите навъртени в Бразилия и в момента е най-свежото попълнение от всички агрегати на трасето. Мерцедес успяха да намерят и правилните настройки на колата си с тези нови двигатели и това прави Хамилтън почти сигурен победител в последните две състезания през сезона. В Джеда и Абу Даби всичко зависи най-вече от пилота, който трябва да употреби правилно най-добрата кола в решетката (към този момент). Ретроспекцията на сезона до момента сочи, че Верстапен бе по-добрия от двамата, както и пилота направил по-малко грешки, но въпреки това, и въпреки моментното положение с няколко точки в повече от съперника си, той е на път да изгуби войната.

И като заговорихме за грешки и представяне - нека погледнем подробно и върху този втори аспект - тази друга гледна точка към шампионата:

Верстапен три пъти пострада в състезания поради нечия друга грешка:
- първо в Азербайджан - спуканата гума, заради грешното решение на Ред Бул да го оставят на пистата - 0 точки;
- във Великобритания - поради грешка (или не) на основния си съперник Хамилтън;
- в Унгария, заради грешка на Валтери Ботас (Макс все пак остана в състезанието но финишира едва 9-ти);
Наред с това заради собствена грешка Верстапен отпадна в Италия.
В останалите надпревари той или победи или бе втори зад победителя.

Хамилтън пострада заради чужда грешка единствено на Монца. В останалите състезания, където не бе пръв или втори (общо четири на брой - Монако, Азербайджан, Белгия и Турция) вината за слабото представяне бе или негова лична, или на отбора.
Това не го прави по-малко заслужил титлата, ако успее да я спечели.
Не трябва да се забравя уникалното му представяне в Бразилия, където въпреки наказанията, които получи, успя да закара Мерцедеса си пръв до карирания флаг.


Тази победа, мощния двигател, добре настроената напоследък кола, но и спортната злоба, която го движи са основните причини да смятаме, че именно Люис Хамилтън - седемкратен световен шампион има предимство в края на сезон 2021 за титлата при пилотите.

Това ще е първата му титла спечелена срещу пилот от друг отбор, след като за пръв път тържествува като шампион в Бразилия през 2008-ма.

------------------------------------------------------------
Автор: Димитър Димтров Снимки: formula1.co, twitter







Коментари

Популярни публикации от този блог

Пилотите 2013

Последното състезание на Сена

Жил Вилньов - завинаги!