Добре дошли в бъдещето
Формула 1, такава каквато я познавахме, премина в отвъдното.
Сезон 2014 година ще бъде началото на нова епоха. Любимата ни надпревара ще се превърне в нещо, което бащите и дядовците й никога не са си представяли.
Щом новата Формула 1 по един или друг начин предизвика отвращение у вездесъщия мистър Формула 1 – Бърни Екълстоун, значи критичната граница е премината. Най-вероятно това вещае и края на управлението на Mr. E и той го осъзнава напълно, понеже приема, и сам лансира идеята за свой заместник.
Странни са обратите на историята.
През 1888 година Никола Тесла
изобретява електрическия двигател. С негова помощ електрическата енергия се превръща в
кинетична. Електромоторът създава въртеливо движение от силата на тока и с него могат да
се движат и автомобили. Никола Тесла до края
на живота си е мечтаел да даде безплатна електрическа енергия на всички
хора по света. Но за съжаление на всички еколози, 10 години по-рано (през 1878
г.) Карл Бенц изобретява бензинов двигател с вътрешно горене, който да задвижва
четириколесна каляска. През 1879 година Бенц получава патент за изобретението
си и задава посоката на автомобилостроенето.
Автомобилите се развиват в
годините с бензинови и дизелови двигатели с вътрешно горене, при които топлината
от изгарянето на горивото (и отделянето на вредни газове във въздуха) се
превръща в двигателна сила. Ако Карл Бенц бе дочакал изобретението на Никола
Тесла и го бе внедрил в задвижването на четириколесната каляска, днес нямаше да
говорим за глобално затопляне и на Ал Гор щеше да му се наложи да прави друг
вид пропаганда. Рано или късно обаче, добрите идеи се възраждат. Днес
електрическият двигател на Тесла придобива все повече популярност в развитието
на автомобилостроенето.
Но до тук с лирическите отклонения!
Тук и сега ние говорим за Формула 1!
Най-високо технологичният
спорт, посветен на автомобилите и
високите скорости. Формула 1 винаги е
създавала стандартите, винаги е била
изпитателно поле за нови автомобилни технологии. Но ето, че и на Формула 1 й се
наложи да наваксва. Електродвигателите вече не са екзотични експерименти,
когато говорим за задвижване на
автомобили. Дойде часът, в който Формула 1 ще трябва отново да задава
стандарти. Този път в хибридните системи за задвижване. При това хибридът ще
получава ток не само от изгарянето на гориво, а от турбокомпресора на двигателя
(задвижван от изгорелите газове), и от топлината на спирачките. Фантастична
симбиоза за оползотворяване на енергията
от един двигател с вътрешно горене и принудителното спиране на автомобила.
И наистина, Формула 1 отново ще
има възможността да бъде изпитателната лаборатория на новите технологии. Нещо,
което бе леко изоставено във фазата на замразените за развитие болиди в периода
на ограничаване на разходите. Днес намаляването на разходите във Формула 1,
вероятно ще се окаже причината за напредъка и прогресивното мислене в областта
на автомобилостроенето.
Накратко ще разгледаме промените, наложени от ФИА за сезон 2014, за да аргументираме казаното до тук.
На първо място сред новите
елементи е двигателният отсек. От тази година занапред двигателите престават да
съществуват, като агрегати за задвижване на колелата на болида. Новите
турбоагрегати имат за задача и да зареждат електрическата система, с помощта
на която се прибавя допълнителна електрическа мощност. Системата се състои от
1,6 V6 турбодвигател и 120kw ERS
(Energy Recovery Systems), или казано по-простичко електродвигател с батерия,
която се самозарежда при движението и при спирането на болида. И ако до
началото на този сезон тази система беше спомагателна и се наричаше KERS, то от
сега нататък тя ще осигурява около една трета от мощността на новите болиди за
време от 33 секунди на обиколка. Затова по време на надпреварите се очаква, болид
получил повреда в ERS да не може
да се състезава с останалите, както това се случваше нерядко през миналия сезон
при повреда в KERS. Към това прибавяме: нова 8-степенна скоростна кутия; само
една изпускателна тръба през която излизат изгорелите газове и пълна забрана на
обдухването на дифузьорите. Получава се доста променена картина, която видяхме
в действие по време на тестовете – множество прегряващи елементи в болидите. А
двигателите трябва да са надеждни и всеки отбор ще има право само на 5
двигателя през целия сезон, който е от 19 състезания.
На второ място идват
ограниченията за провеждане на изпитания. Отборите вече са лимитирани при провеждането на тестове в
аеротунелите. Аеродинамиката минава на втори план и развитието в тази област ще бъде почти
толкова ограничено, колкото е и това на
двигателите. С тази разлика, че след началото на сезона все пак ще могат да се
правят изменения в аеродинамичните елементи, но не и в двигателите. Затова
петъчните тренировки на отборите ще бъдат от изключително значение.
Следващата, много важна промяна в
правилата, е лимитът на горивото в състезание. Досега подобна практика не
съществуваше. В ерата на еднократното зареждане преди началото на състезанието
се смяташе, че отборите ще предпочетат да използват по-малко гориво в началото
на надпреварата, за да бъде болидът им по-лек. Сега вече не се разчита на това и
ФИА въведе лимит от 100 кг. гориво на час. Това означава, че освен много бързо,
пилотите трябва да карат и доста икономично, особено при положение, че досега
са изразходвали по 150 литра гориво, за един час, в състезателни условия. Вече
най-добрият пилот няма да е този, който натиска педала на газта най-силно, а
този който използва всичките системи за задвижване най-правилно. Това превръща
пилотирането на болид в цяла наука. Поради тези причини през сезон 2014 година
ще видим на практика, кой е „професорът“ на пистата! В калкулацията трябва да
включим и онова ново и силно абсурдно правило в последното състезание да се
получават двойни точки. И картинката се оформя като чисто нова и невиждана
досега.
Ако всичко това ви е добре
известно (независимо дали го приемате или не), значи сте подготвени за бъдещето на Формула 1.
Сега е време да се насочим към по-конкретните случки от предсезонната подготовка.
През тази година няма да има нови
отбори. До голяма степен се запази и пилотският състав, след драматичните размествания от
зимата в кервана има само трима чисто нови пилоти Кевин Магнусен в Макларън,
Даниил Квят в Торо Росо и Маркус Ериксон в Катерам, другите си ги познаваме,
включително и завърналия се Камуи Кобаяши.
Но и тримата младоци са познати и
доста близки на Формула 1, а качествата им са безспорни и доказани в по-малките
серии. Така или иначе през този преломен сезон акцентът ще е повече върху
техниката, отколкото върху пилотите.
В центъра на вниманието от първия
тест е двигателният отсек на Рено, който засега е най-проблемният елемент на
пистата. В същото време Мерцедес показаха, че са си написали домашното, а
Ферари както винаги преди началото на сезона дават индикации, че не изостават
от най-добрите.
Двигатели и болиди трябва да
бъдат перфектно съчетани, за да постигат успех през този сезон. И ако замразяването на развитието при
двигателите през миналите години доведе до почти пълно съвършенство в направата
и използването им по-точния начин, то новите правила ще променят това. През
този сезон е много малко вероятно да видим случки като тази във Валенсия през
2011 година, когато всичките 24 болида преминаха финалната права. През тази
година предимство ще имат отборите, които произвеждат и двигателя, и болида – а
те са два – Мерцедес и Ферари. Те имаха възможността да разработват и
преценяват цяла година идеите, как двата елемента – двигател и шаси се напасват
най-добре. Това предимство пролича ясно на тестовете. Мерцедес почти нямаха
проблеми. Техният двигател премина най-дълги изпитания, натрупа най-много
километри и почти не показа слабости. Двигателят на Ферари, за разлика от
агрегатите на Мерцедес и Рено се използва само от три отбора. И четирите отбора
със задвижване от Рено получиха доста нерадостни моменти в предсезонните
тестове и определено изостават доста преди състезанието в Австралия.
За да сме обективни, ще кажем по няколко думи за всички отбори,
започвайки с големия провал на шампионите. Ред Бул направиха общо 320
обиколки в 12-те дни на тестове. Толкова много от тях бяха инсталационни и
толкова малко за време, че трудно може да се говори за реални резултати от
тестовете при Ред Бул. Проблемите на Рено най-силно се проявиха именно при
шампионския тим. Говореше се, че липсата на място в поредния шедьовър на
Ейдриян Нюи, е довела до проблеми с охлаждането. Ако това се окаже истина, или „шедьовърът”
ще трябва да бъде прекроен, или двигателят ще прегрява във всяко второ
състезание.
По-зле от Ред Бул на тестовете се
представиха само два отбора – Маруся, който традиционно не провежда зимни
тестове, но тази година участва пълноценно в подготовката на новия си болид и
отборът на Лотус, който пропусна първия тест на пистата Херес. Това ясно дава
да се разбере къде точно е отборът на Ред Бул в подготовката. На последното
място!
Маруся с двигател ферари и Жул
Биянки в кокпита вероятно отново ще се пребори да не е на последното място, а
защо не и за нещо повече.
Лотус, въпреки че останаха на
последно място по преминати километри в тестовете, вероятно ще бъдат достатъчно
подготвени за Гран при на Австралия. Уникалната концепция на болида им е
подготвяна още от първия момент, от който са станали известни правилата за
сезон 2014. Резултатите на Ромейн Грожан с френския двигател на Рено бяха едни
от най-постоянните. Пастор Малдонадо от своя страна не изневери на себе си, а
предизвика най-много червени флагове (цели 5) по време на тестовете, въпреки
малкото време, през което се появяваше на пистата. Отборът бе напуснат от
ключови фигури, но продължава да се бори за място под слънцето.
Та, трудно е да си по-зле от тези два отбора, но Ред Бул, като че ли успя!
Та, трудно е да си по-зле от тези два отбора, но Ред Бул, като че ли успя!
Разбира се и преди години е
наблюдавано явлението срив след активна доминация. В сегашния случай, обаче
никоя от ключовите фигури не е напуснала отбора шампион. Просто правилата се
промениха – нищо повече, а това не би трябвало да е причина за провал от такъв
грандиозен мащаб. Малко или много, всяка нова ера е свързана с нови лица. Така
вероятно ще бъде и през тази година. Много трудно ще е Ред Бул да доминира
отново. Дори и най-големите любители на теорията на конспирацията и най-върлите
фенове на отбора ще признаят, че проблемите не са за прикриване на силата и
мощта на отбора Световен шампион.
Ред Бул нямат готовност за предстоящия първи по рода си, изключително сложен сезон.
Кои са на върха? Мерцедес, Уилямс, Ферари и Макларън.
Четирите отбора направиха стабилни тестове. Извлякоха максимума от информацията, която им е нужна, за да изчистят недостатъците на болидите си и да бъдат конкурентоспособни през 2014 година. Всеки по своя си начин.
Мерцедес изглеждаха най-уверени по
време на тестовете. При тях програмата премина почти без сътресения. Немската машина работеше
перфектно и няма причина, поради която на отбора на Мерцедес да не се гледа
като на главен фаворит за титлите. Нико Розберг бе най-продуктивният пилот по
време на тестовете. Пилотът на Мерцедес измина 2 313 километра през 12-те
дни на тестовете, като е завъртял средно по 92 обиколки в собствените си
тестови дни.
За някои бе изненада
представянето на отбора на Уилямс и най-вече факта, че в края на тестовете в Бахрейн
Фелипе Маса записа най-бързата обиколка. Повечето от тези „изненадани”
специалисти обаче забравят това, че Уилямс е отбор с традиции, който е
постигнал 9 световни титли при конструкторите и 8 при пилотите. А за разлика от
другите големи отбори – Ферари, Макларън и Лотус, дебютът на Уилямс е едва в
края на 70-те години. Затова, едно завръщане в челото е просто закономерност, а
не изненада. Въпреки че е рано да се говори за това, няма да е изненада, ако
отборът от Гроув покаже диаметрално противоположни резултати на миналогодишните
и се окаже сред претендентите за подиуми и победи.
Ферари, както и всяка година, не
показаха максимума от възможностите си по време на тестовете. Но както не бе
показна силата им, така и умело се прикриваха и слабостите. Скудерията успя в
най-голяма степен да опази тайните си оръжия, ако изобщо разполага с такива. Екипът,
начело с Доменикали, Пат Фрай и Фернандо Алонсо не успя да постигне желаното от
големия шеф Лука ди Монтедземоло в ерата на атмосферните двигатели, но вече няма
право на провал, заедно с Джеймс Алисън и Кими Райконен в турбо-хибридната ера
на Формула 1. Така или иначе няма фен на спорта, който да очаква, че Ферари
няма да се борят за победи, особено с този пилотски състав.
Много от специалистите,
наблюдаващи спорта (особено британските) твърдят, че Макларън са истинският
фаворит за сезон 2014 г. Дали така им се иска, или Макларън са счупили лошия
карък с изгонването на Мартин Уитмарш, предстои да разберем. В тима бързо,
бързо се интегрира Ерик Булие – бившият шеф на Лотус, но дали той, или новият
пилот Кевин Магнусен ще бъдат ключът към успеха? Предстои да разберем. Ясно е
обаче, че старите кучета Рон Денис – който отново пое руля, въпреки че е
изпълнителен директор на цялата група Макларън и Дженсън Бътън – световният
шампион на Браун, няма да се откажат от преследването на титлите.
Средният ешелон от отбори също не
е за подценяване. Сахара Форс Индия, Заубер и Торо Росо в някаква степен
пренасят съперничеството на Мерцедес, Ферари и Рено. Нико Хюлкенберг показа по
време на тестовете, че немският двигател зад гърба му работи отлично и в шасито
на Форс Индия. Серхио Перес има опита да е бил и в отбор от ранга на Форс Индия,
и в отбор като Макларън, и както се казва на български „знае и 2, и 200”. Затова
от него също може да се очакват нелоши резултати. В Заубер нещата не изглеждат
много по-различно. И там имаме комбинация от германец и мексиканец – Адриан
Сутил и Естебан Гутиерес. Ако двигателят на Ферари се окаже достатъчно мощен и
стабилен, то трудно може да се каже кой ще е победител в тази битка на
средняците.
Торо Росо засега са извън борбата,
поради пълната липса на адекватно поведение на двигателите Рено в тестовете.
Ако детските болести на френския агрегат не са били излекувани преди старта в
неделя, то този отбор ще има участта на предшественика си от Минарди.
Остана да кажем и две думи за
Катерам. Грозна картинка. Казахме си двете думи – стига толкова. Повече не
искайте!
Очаква ни един забележителен нов сезон. Започва в неделя на пистата Албърт парк в Мелбърн.
През сезон 2014 всичко ще бъде по-трудно, отколкото сме си го представяли. Ще има много неочаквани радости, но и много отпаднали болиди в състезанията – особено в началото.
Хубава статия, но лирическите ти отклонения в началото бяха повече от странни. "Ако Карл Бенц бе дочакал изобретението на Никола Тесла и го бе внедрил в задвижването на четириколесната каляска, днес ...", ами реално днес щяхме да сме на абсолютно същото дередже, защото изобретението на Тесла е просто двигател (преубразовател на електрическа енергия в кинетична), а не чудодеен генератор на електрическа енергия. За да се преубразува тези електрическа енергия нали все пак първо трябва да се вземе отнякъде ... Днес 70% от световното производство на електрическа енергия все още се създава от горенето на полезни изкопаеми. Така, че ако Бенц беше внедрил ел. двигател в каляската си просто днес горивата нямаше да се горят във всеки двигател на колите поотделно, а щяха да се горят в огромните тецовете. Отиди някой ден до Гълъбово да видиш Марица Изток как произвежда електрическа енергия (Ал Гор ще получи инфаркт при гледката) и дали не замърсява околната среда. :) Определено замърсяването щеше да бъде доста по-концентрирано, но пък за сметка на това щеше се увеличи като количество и общо взето глобално погледнато от екологична гледна точка положението щеше бъде още по-зле. Доколкото знам КПД-то на тецовете е доста по-ниско от това на модерните петролни двигатели. Големият плюс на ел. двигателите спрямо петролните е най-вече в това, че те са много по-елементарни за създаване и поддръжка (1 ротор и 1 статор) спрямо стотиците чаркалаци на петролните двигатели (блок, цилиндри, валове, бутала, мотовилки, клапани и какво ли още не).
ОтговорИзтриванеНе обичам да отговарям на анонимни коментатори, но ще направя изключение.
ОтговорИзтриванеБлагодаря за коментара! Хубав спор може да се получи. Затова няма да се съглася с теб и макар да изглеждам, като мечтател ще продължа да защитавам тезата си.
Никола Тесла не е измислил "просто двигател". Моля те, разгледай внимателно приложената схема до лиричното отклонение. Тя е на електрически генератор, който задвижва електромотор. Схемата е от wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/File:US390721.png
Всеки, който желае може да прочете и статията за Тесла в същото електронно издание и дори само от него ще разбере, че мечтата на Тесла е била да се произвежда енергия от възобновяеми източници. Неслучайно първият генератор за ток на Тесла (който все още работи) е този - монтиран на Ниагарският водопад и произвежда електричество като ВЕЦ. Ако усилията на пионерите в автомобилостроенето бяха се насочили към използване на електрическа енергия, произвеждана от ВЕЦ и по късно от АЕЦ, на земята щеше да има петрол за хиляди години напред и чист въздух в градовете.
Който вижда миналото - вижда бъдещето... но не на всички им се отдава. :)
Определено се заформи интересен спор. Само да ти кажа, че съм твоя стар приятел JM от f1.f-e-n. :)
ИзтриванеДа, реално си прав. Не е "просто двигател", а "просто двигател-генератор". Все там. Това въобще не променя основата на акцента ми, че НЕ Е чудодеен генератор! Нужна му е някакъв тип енергия, която да преубразува в електрическа. Има някoлко доста сериозни пропуски в разсъжденията ти и сега ще ти ги обясня:
Като начало петролните двигатели никога в човешката история не са отговаряли за повече от 20% от годишната световна консумация на енергия. Така, че, ако някой макро сектор би тласнал производството изцяло към ел. енергия, то петролните двигатели биха били на едно от последните места. Т.е. не си мисли, че петролните двигатели са крайъгълният камък, който би определил накъде ще се развива света откъм енергийно производство. А пък на всичкото отгоре самото тласкане към производство на конкретен вид енергия не е никак елементарно нещо. Там правилата са изяснени и непроменяеми откакто свят светува. Формулата е повече от елементарна и между другото важи за почти абослютно всички останали сектори на живота: ЦЕНА/РИСК като ниската цена има значително предимство върху риска !!! В крайна сметка огромните корпорации като Шел, Ексон, Шеврон, БП, Тотал и т.н. не са чак толкова малоумни, че да замърсяват безмислено планетата с горене на изкопаеми при положение, че имат пред себе си алтернативата да произвеждат енергията, която продават по друг много по-безвреден и най-важното ПО-ЕВТИН МЕТОД !!! Айде за замърсяването може да не им пука толкова (впъреки, че и те и техните деца живят на тази планета), ама кой нормален бизнесмен ще бяга от по-евтиното ?!? Т.е., ако за производстовото на 1KW енергия например е нужно да инвестираш труд равносилен на 1 долар, кой ще пожелае да инвестира 2 ?!? В това няма абсолютно никаква логика, освен ако не си откачен садомазохист ...
Сега ще ти обясня и защо тези методи за производство на ел. енергия, които спомена въобще не са по-добра алтернатива на горенето на изкопаеми откъм цена/риск. В един идеален свят от твоите мечти сигурно биха били, но реалността на планетата Земя е следната:
1. Технологията за производство на енергия от АЕЦ стана възможна чак през 50-те години на 20 век. Но преди всичко въобще, за да посочиш АЕЦ като напълно безопасен за околната страна източник за производство на енергия то трябва явно да не си живял на тази планета през последните 50-на години и да не си чувал за ужасните инциденти с АЕЦ като Чернобил или Фукушима (да не говорим за десетките други сериозни инциденти, за които има изключително ниска гласност). Вземи предвид, че всичките тези инциденти се случиха при по малко от 5% от световната консумация на енергия да е от АЕЦ и то пинципно при най-великите и интелигентни народи в света (Япония, САЩ, Англия, Русия). Т.е. при само 5% имаме толкова много ужасни инциденти. Я ги умножи по 20, за да стигнем 100% производство и се замисли дали МИНИМУИМ 40 инцидента (по-ралистично над 80) като този във Фукушима не са много по-лош сценарии за Земята, отколкото сегашното замърсяване от горенето на изкопаеми ... Дето се вика, ако разчитахме само на АЕЦ за поризводството на енергия, днес всички щяхме да СИЯЕМ от щастие в буквалния смисъл на думата !!! :D
Изтриване2. При ВЕЦ нещата също не са никак розови. WWF, както и много други еко организации отдавна излязоха с конкретни становища, че на глобално ниво производстовто на X количество енергия от ВЕЦ вреди на околната среда и на дивата флора и фауна около него не по-малко, отколкото съответното количество енергия произведено чрез горене на изкопаеми. Да не говорим, че за да се задоволи световната нужда от енергия само и единствено от ВЕЦ-ове ще трябва да се затрият над 30% от растенията, да се унищожат милиони хабитати и в следствие над 30% от животинският свят да изчезне. Все пак става дума за около 100 000 ВЕЦ-а от рода на Хувър Дам. Естествено има места, където построяването на ВЕЦ-ове няма да окаже много лошо влияние върху биоранообразието, но тези места няма да стигнат сигурно и за 10% от световния добив на енергия. Да не мислиш, че е случайност, че въпреки, че е най-старият и познат тип електроцентрала до днешни дни само около 2% от световния добив на енергия се произвежда от ВЕЦ-ове ?!
Така, че както виждаш определено алтернативите, които даваш в нашият РЕАЛЕН, НЕИМАГИНЕРЕН свят не са никак по-добри за по-екологично чисто ориентирано производство на енергия. Поне, докато човечеството не се научи да се справя с атомния разпад, без малоумни и фатални грешки. Което няма да е в близкото бъдеще, камоли за изминалият 20 век, за който ти мечтаеш.
Чак с невероятното развитие на високите технологии и супер компютрите в края на 20 и началото на 21 век, цените на ВЕИ паднаха достатъчно, за да влязат в зоната на комфорт на човешката психика достигайки нужният марж от цена/риск спрямо този на горенето на изкопаеми, за да започнат да се очертават като сериозен претендент за основен източник за производство на енергия. Нещо немислимо за началото на 20 век.
Иначе не ме разбирай погрешно. Няма нищо лошо в това да си мечтател. Аз сигурно съм дори по-голям мечтател и от теб: www.iter.org/mach но в реалният несъвършен живот, в който живеем изкопаемите до скоро просто нямаха по-добра алтернатива и продължавам да стоя на 100% зад мнението си, че: "Ако Карл Бенц бе дочакал изобретението на Никола Тесла и го бе внедрил в задвижването на четириколесната каляска, ДНЕС АБСОЛЮТНО НИЩО НЯМАШЕ ДА СЕ ПРОМЕНИ", че и дори никой нямаше да е чувал за Карл Бенц !!! Идеята му въобще нямаше да срещне никакъв интерес. Та дори, доколкото знам великият Хенри Форд е имал идеи за електромобили, както и за коли, задвижвани от био-дизел ... Само, че както виждаш тогава просто не е било дошло времето за реализирането на подобни дръзки визии.
Ахаа! Видя ми се познат стила на опонента! Радвам се да си пренесем споровете от преди 2 години на моя територия! :)
ИзтриванеНяколко "опорни точки" от твоите заключения, с които не съм съгласен:
1. Няма как да знаем какво щеше да е развитието на електродвигателите, ако те бяха станали основни за автомобилостроенето. Надявам се с тази неизвестна можеш да се примириш. Няма как да знаем и как биха се развили технологиите, ако още в началото на автомобилизма бяха заложени хибридни технологии, които са били напълно приложими и преди век. Затова по тази тема спорът ни е безсмислен…
2. Директно отхвърлям следното твърдение: "В крайна сметка огромните корпорации като Шел, Ексон, Шеврон, БП, Тотал и т.н. не са чак толкова малоумни, че да замърсяват безмислено планетата с горене на изкопаеми при положение, че имат пред себе си алтернативата да произвеждат енергията, която продават по друг много по-безвреден и най-важното ПО-ЕВТИН МЕТОД !!!"
Нали сам разбираш, че това твърдение съдържа непреодолимо вътрешно противоречие.
Шел, Ексон, Шеврон, БП, Тотал и т.н. винаги са имали за цел МАКСИМАЛНА ПЕЧАЛБА! Тя не се извлича чрез развитие на екологични разработки, а чрез продажба на горива с максимален марж. И 2-ро ДА - малоумни са, когато им мирише на пари! (както всички алчни хора по света).
3. Изброените от теб технологии за придобиване на енергия от възобновяеми източници и АЕЦ далеч не са единствените. За съжаление хората винаги виждат грешките си от миналото, но алчността им в повечето случаи ги тласка към това да ги повтарят. Разбира се има и хора, които желаят светът да върви в положителна посока и мислят за следващото поколение, но те са малко и рядко в управлението. Докато решенията се вземат от хора, които мечтаят само за собственото си благоденствие - да реалността ще е такава, каквато ти я описваш.
Затова - остави ни да си мечтаем, а ако може и да си сбъднем мечтите за един по-добър свят. Надявам се с това поне да се съгласиш, Мечтателю! :)
И пак повтарям - мечтата на Тесла е била да даде безплатно електричество на целият свят. Сигурно е виждал как да го стори, но не му е стигнало времето и технологията да го направи реалност! Ето за това говоря! :)
1. Като цяло си абсолютно прав, че по принцип е напълно безмислено да се спори на теми от типа: до какво с абсолютна точност би довела промяната в едно събитие върху произтичащите от него събития в една отворена система. Но в конкретния случай имаше голям смисъл, защото основната цел въобще да започна този спор с теб беше да доведа до тотално противоречие в дедукцията ти (и го направих доста успешно). Смятам, че това е най-добрият метод да покажеш на някой, че греши. Просто го караш сам да си противоречи. Така успях да те накарам сам да стигнеш до извода защо лирическото ти отклонение в началото е странно и неправилно. Ето какво имам предвид:
Изтриване"Ако Карл Бенц бе дочакал изобретението на Никола Тесла и го бе внедрил в задвижването на четириколесната каляска, днес нямаше да говорим за глобално затопляне ..." (Публикувано от Dimitar Dimitroff 10 март 2014г.)
- "Няма как да знаем какво щеше да е развитието на електродвигателите, ако те бяха станали основни за автомобилостроенето.". (Публикувано от Dimitar Dimitroff 12 март 2014г.)
Направо не е за вярване, че Dimitar Dimitroff от от 10-ти и 12-ти март са един и същ човек и този човек не е болен от шизофрения ... :D Както се казва: ШАХ и МАТ !!! :)
Между другото има и още няколко ужасно важни факта касаещи лирическото ти оклонение, който до сега въобще не отбелязах: Първо Тесла въобще не изобретява електрическия двигател!!! През 1888 той просто представя собствена модификация на електродвигател, но десетки години преди него е имало, както работещи електродвигатели така и коли работещи с електродвигатели!!! В крайна сметка много години преди патентите и на Бенц и на Тесла, както и много години след тях са се произвеждали работещи, практични електродвигатели и електромобили (даже периода 1880-1900 се води като Златният Век на електромобилите).
2. Ти изглежда нямаш абсолютно никаква представа от елементарна икономика и финанси ... За какво "вътрешно противоречие" става дума ?!?! Ти въобще знаеш ли каква е разликата между "ЦЕНА НА ТРУД" и "ПЕЧАЛБА" ?!? От написаното по-горе изглежда, че нямаш абсолютно никакво понятие за разликата между двете. Сега ще ти я обясня възможно най-елементарно. Например си бизнесмен, който се занимава с продажба на злато. Да речем, че минималното възможно време за производството на 1гр. злато е 10 часа труд с константен интензитет X. Това е 1гр. злато = 10 часа труд = 10 долара!!! Ето това се нарича "ЦЕНА НА ТРУДА". Наличните технологии (както и други фактори) поставят конкретен предел на "ЦЕНАТА НА ТРУДА", под който е невъзможно да се слезе. А "ПЕЧАЛБАТА" от своя страна е количеството X, с което ще увеличиш "ЦЕНА НА ТРУДА" на този 1 гр. злато, когато тръгнеш да го търгуваш на пазара. Пазарът винаги има максимален таван на "ПЕЧАЛБАТА". Да речем, че най-ефективната и максимална възможна "ПЕЧАЛБА" на пазара е 10 долара на грам злато. Еми това ти е модела !!!
ИзтриванеАко за производстовото на 1 гр. злато е нужно да инвестираш труд равносилен само на 10 часа, кой с нормален акъл би искал да инвестира 20 или 30 часа, при положение, че е напълно наясно, че максималната печалба от този 1гр. злато е невъзможно да бъде повече от 10 долара ?!? Както и преди ти го написах - само някой откачен садомазохист!!!
Така, че няма спор, че световните корпорации са безбожно алчни. Но пак ти повтарям, че не са малоумни и именно, защото са толкова алчни АБСОЛЮТНО НИКОГА не биха отхвърлили каквато и да било идея за по-ниска "ЦЕНА НА ТРУДА" !!! Дори, ако ще да замърсява ужасно околната среда, каквато е тази луда идея с фракинга например ... Да не мислиш, че биха прибегнали до подобни методи, ако Тесла стоеше отсреща с планове за работещ и напълно екологичен ВЕИ в ръка, който намаля цената на труда 2 пъти повече от фракинга при равно производство на енергия ?!?!? Щото по твоята логика до момента излиза, че ще му теглят майната и ще му кажат, че просто са откачалки и най-много обожават да мъчат работниците си и да замърсяват планетата, въпреки, че няма да извлекат нито грам по-голяма печалба от това ... След като няма по-голяма печалба това определено не е алчност ... Това си е клиничен садомазохизъм на глобално ниво !!!
3. Хммм. След като изброените от мен технологии за придобиване на енергия чрез горене на изкопаеми, възобновяеми източници и АЕЦ (включително fusion) "далеч не са единствените" би ли ми посочил някоя друга технология, за която явно аз не мога да се сетя ?!
Много забавни разсъждения! :)
Изтриване1. Няма противоречие между две мои твърдения, защото те не са такива. Методът ти да ме вкараш в противоречие е напълно погрешен. Първото от съжденията не е твърдение, а хипотеза - допускане на едно неслучило се минало. Затова, второто твърдение е напълно вярно. Ако беше станало нещо в миналото - това щеше да промени бъдещето, но ние няма как да знаем, точно как щеше да го промени. Няма нито капка противоречие в едно такова заключение. Опитът ти да ме дикредитираш е напълно неуспешен! Опитай пак! ;)
Относно другата част: Да! Още Майкъл Фарадей открива, че чрез използване електричеството може да се извлича кинетична енергия през 1821 година, но всички разработки преди Тесла са далеч от истината поради липсата на променлив ток... А преди Бенц не се сещам някой да е направил АВТО-мобил!? С това направо ме разби! Ти явно знаеш неща, които са недостъпни за обикновенният разум! :)
2. Напълно отказвам да споря по тази точка. Щом не виждаш вътрешното противоречие спорът е безсмислен.
3. Написал си, че само от ВЕЦ може да се получава енергия, а възобновяемите източници са доста повече и ти знаеш кои са, няма да ги изброявам - това имах предвид! :)
Предлагам да прекратим спора! Все пак сезонът започна и има далеч по-интересни теми за дискутиране! :)
1. Ако първото ти съждение беше хипотеза нямаше да използваш думата "днес НЯМАШЕ да говорим за глобално затопляне", а "МОЖЕ БИ нямаше" !!! "МОЖЕ БИ", "ВЪЗМОЖНО", "СИГУРНО", "ВЕРОЯТНО" и т.н. са хипотези !!! Казано директно "НЯМАШЕ" си е абсолютно чисто и сериозно твърдение ...
Изтриване2. Октазваш да спориш по тази точка, просто защото не можеш ... Залях те с толкова много информация и факти, че просто няма на къде да ходиш.
3. КЪДЕ ПОДЯВОЛИТЕ СЪМ НАПИСАЛ, ЧЕ САМО ОТ ВЕЦ МОЖЕ ДА СЕ ПОЛУЧАВА ЕНЕРГИЯ ?!?! Цитирай ми !!!
Пробвай пак! :) Но на друга тема, че това лееееко омръзва вече.
ИзтриванеВиж Рикардо го дисквалифицираха. Кажи нещо за тази конспирация! :)
След като отделих над 1000 реда да ти обяснявам за всеки един вид производство на енергия включително с % от световното производство (ето малко примери):
Изтриване(Анонимен11 март 2014): "Днес 70% от световното производство на електрическа енергия все още се създава от ГОРЕНЕТО НА ИЗКОПАЕМИ."
(Анонимен12 март 2014): "Вземи предвид, че всичките тези инциденти се случиха при по малко от 5% от световната консумация на ЕНЕРГИЯ да е от АЕЦ."
(Анонимен12 март 2014): "има места, където построяването на ВЕЦ-ове няма да окаже много лошо влияние върху биоранообразието, но тези места няма да стигнат сигурно и за 10% от световния ДОБИВ НА ЕНЕРГИЯ."
(Анонимен12 март 2014): "началото на 21 век, цените на ВЕИ паднаха достатъчно, за да започнат да се очертават като сериозен претендент за основен източник за ПРОИЗВОДСТВО НА ЕНЕРГИЯ."
... след всичкото това нещо (ИЗКОПАЕМИ, АЕЦ, ВЕЦ, ВЕИ) да заявиш подобна глупост:
(Dimitar Dimitroff16 март 2014): "Написал си, че само от ВЕЦ може да се получава енергия" ! ! !
... е тук вече на 101% осъзнах, че спора с теб на каквато и да било тема е абсолютно безмислен при положение, че ти ВЪОБЩЕ не четеш мненията на опонента си!!! Хрумват ти разни неща и си пишеш свободни съчинения, които нямат нищо общо с реалността. Това вероятно нямаше да е толкова жалко, ако отгоре нямаше лог на това, което всеки е написал ...
Безсмисленият спор няма как да стане смислен.
ИзтриванеИ 5000 реда да изпишеш, това не те прави писател, а графоман... но това вероятно нямаше да е толкова жалко, ако не продължаваше отново и отново да спориш, след като вече са ти казали, че е безсмислено...
:)
Интересно четиво, но повече като емоция, отколкото като обективност. Определено позитивния тон е нещо, което трябва да се адмирира! Поздрави за старанието, Формула 1 да е СТРАСТ и в БГ
ОтговорИзтриванеЧудесен коментар! Единствено не съм съгласен с твърденията за Катерама! Не смятам, че е грозна картинка, а успешен опит за претворение на концепцията им за спортни автомобили във Формула 1 :)
ОтговорИзтриванеНали знаеш, че с Катерам си имаме закачка от години! :) Няма сега изведнъж да взема да кажа някоя хубава дума за тях, я! Ще си разваля реномето! ;)
ИзтриванеИскам да отговоря точно на едно изречение от публикациятя.Отговорит ми е насочен към авторът на публикацията : Да има фин който се надява ферари не само да не спечели победа но дори и една точка да не вземе
ОтговорИзтриванеОпределено гледайки тези, коли какви двигатели имат и каква е тяхната форма и каква скорост развиват не знам дали някога е станат част от бъдещето на обикновеният човек, който ще може да си позволи да кара подобни коли, отивайки на работа или до магазина,просто защото са нужни и идеални пътища.Тук ни пишете полезни неща и се надявам да продължавате да го правите. Често гледам формула и съм голяма почитателка на Алонсо, който за жалост не може да покаже своите възможности с колата на ферари.
ОтговорИзтриване