Ред Бул и Рено – развод по сметка?

След ужасяващите зимни тестове за отбора на Ред Бул и разочароващият старт на сезона във Формула 1 се заговори, че Ред Бул и Рено може да прекратят отношенията си.
Чуха се гласове, които намекваха за разочарование на световните шампиони от френските двигатели.

Хелмут Марко си изпусна нервите и директно заяви, че реномето на Ред Бул е пострадало, заради лошото представяне на агрегатите от Рено. Консултантът на Ред Бул каза пред немския Спорт Билд, че до Гран при на Австрия ще се реши съдбата на партньорството на отбора от Формула 1 с доставчика на двигатели Рено. Марко беше вбесен заради това, че имиджа на енергийната напитка е пострадал заради френските агрегати. Според него икономистите в момента изчислявали щетите от лошото представяне на отбора във Формула 1. "Вредите върху имиджа ни вече са непоправими!" каза безпардонният Хелмут Марко в типичния си стил. Заговори се и за това, че двигателя на Рено е по-слаб от този на Мерцедес с цели 80 конски сили. 


Дали в Булон Биянкур са се стреснали от заплахите на едноокият консултант, или просто си следват програмата за развитие на двигателите не е ясно, но тези дни последва изявление на Реми Тафен, като представител на Рено във Формула 1, което дава надежди за по-добро представяне. Ред Бул вече ще могат да използват пълната мощност на турбо-двигателя и съпровождащите го електрически системи за захранване на болида с енергия. 

„В Гран при на Канада ще може да се използва пълният капацитет на двигателя на Рено.“ Това уверение даде Реми Тафен – директор по състезателните дейности в Рено, който е работил с двама световни шампиони по време на кариерата си във Формула 1 - Дженсън Бътън и Фернандо Алонсо. От френския производител уверяват, че в Канада всички проблеми в енергийния блок на болидите ще бъдат решени. „В началото на сезона казахме, че направим нужното в Канада двигателят да е напълно конкурентен“, каза Тафен и добави: "В последните четири състезания направихме няколко съществени подобрения. Този процес завършва в Монреал. След тази надпревара ще имаме първата реална възможност да разберем къде сме в сравнение с противниците".
За разлика от Монако, където мощността на двигателя не е от решаващо значение, пистата „Жил Вилньов“ в Монреал е особено удобна за енергийния блок на Мерцедес. Рене Тафен признава, че Канада "е най-трудното предизвикателство през сезона", защото е от състезанията, в които натоварването върху двигателя е максимално. Все пак от Рено смятат, че не бива да се прекалява с очакванията, защото състезанието в Канада е важен тест за агрегатите от Франция.

Обаче остава открит въпроса, дали ако се използва на пълна мощност, двигателят на болида не е заплашен от повреди и отпадания на състезателите. Всъщност от резултатите на Ред Бул в състезанията досега е очевидно, че отборът страда не толкова от липса на скорост, колкото от липса на издръжливост. Аеродинамичният пакет на Ред Бул позволи на Даниел Рикардо да настигне Люис Хамилтън в Монако с двигател от Рено. Вярно е, че Мерцедес са много по-напред, но пък Ред Бул и Рено в момента са втория най-бърз отбор и в състезанията и в квалификациите. Ако процесите продължат развитието си в положителна посока до „развод“ може и да не се стигне.

На фона на проблемите в Рено, обаче започнаха спекулации и в друга посока. Зад увереността на Хелмут Марко, в решението за разтрогване на отношенията с Рено, се намеси и името на немският гигант Фолксваген.
Напълно е възможно след Гран при на Австрия наистина да бъде поставен въпроса за прекратяване на отношенията между отбора четирикратен световен шампион и доставчикът на двигатели с десет световни титли при пилотите и единадесет при конструкторите. 


Кой обаче може да замени партньор като Рено в мечтите на ръководителите на Ред Бул. Най-добре би било да е утвърден немски производител. Така тръгнаха спекулациите за влизане на Фолксваген във Формула 1. Крушката си има опашка и спекулациите сочат, че причини за навлизането на автомобилния гигант в най-титулувания моторен шампионат не липсват. Ето какви причини намериха журналистите от изданието f1pulse.



ТЕХНОЛОГИЯТА В ПРОТОТИПИТЕ Е СХОДНА С ТАЗИ ВЪВ ФОРМУЛА 1

Ауди и Порше са собственост на Фолксваген. В момента и двете марки се състезават в световния шампионат по издържливост (World Endurance Championship). И двете марки използват хибридните технологии. Хибридният прототип на Ауди вече спечели емблематичното състезание 24 часа на Льо Ман, в което Порше се завърнаха за този сезон. Състезанието на легендарната писта за 2014 година е само седмица след Гран при на Канада и вероятно отново ще бъде доминирано от хибридите на Ауди и Тойота. Общите черти на технологиите във WEC и настоящите правила във Формула 1, правят прехвърлянето на един производител от единия в другия шампионат доста по-лесно. Разбира се, ще трябва да се поработи доста по конкретните изисквания за двигателния трак на болида във Формула 1, както и по фините настройки, но това е част от предизвикателството.
Както заяви, цитираният и по-горе Хелмут Марко: „Фолксваген вече участва в други състезателни серии, с двигатели сходни в технологично отношение с тези от Формула 1.“

МАЛКА ПОЛЗА ОТ УЧАСТИЕТО ВЪВ WRC

Спонсорирания от Ред Бул отбор на Фоксваген, в момента доминира в Световния Рали Шампионат. Тимът спечели девет поредни състезания (пет от които след старта на настоящия сезон). Липсата на конкуренция, слабото отразяване и технология в двигателите, която е много различна от тази в серийните автомобили, не превръща този шампионат в най-удачната инвестиция на гиганта от Волфсбург и партньорите от Ред Бул.
„От това, което чувам, Фолксваген не са много щастливи от възвращаемостта, от световния рали шампионат. Чудя се, колко време ще останат там?“ казва шефа на Пежо Спорт – Бруно Фармин. Той дори си позволи да постави под въпрос и бъдещето на този спорт.
“WRC е Европейски шампионат, с две пътувания до Южна Америка, твърде малко за да го определим като „световен“... Би трябвало да се включат и няколко кръга в държавите с развиващи се пазари. Преди всичко е необходимо, да се намери мениджър с ясна визия за развитие, който да вложи средства в телевизионното излъчване, защото зрелището е там, но няма кой да го види.“
През 2017-та се очакват промени в правилата във WRC, с цел привличане на нови производители. Например Тойота намекнаха, че завръщането им в най-високото ниво на рали спорта зависи от това, дали в техническите правила ще се заложат възможности за преминаване към хибридните технологии.
Факт е, че не само  Формула 1 разполага с хибридни технологии, но шампионата определено е безспорен лидер в медийното пространство и то със значителна разлика пред останалите.  

РАМКИРАНЕТО НА ТЕХНИЧЕСТИТЕ ПРАВИЛА ВЪВ ФОРМУЛА 1

Фолксваген също допринесоха за оформянето на правилата, касаещи двигателите във Ф1 този сезон. С марката си Ауди, Фолксваген лобираха за въвеждане на турбо и ERS системите във Формула 1, което е ясна индикация, че си оставят отворена вратата за влизане във великата надпревара. 
През годините на няколко пъти се появяваха слухове, че Фолксваген ще се присъединят по един или друг начин към кервана на отборите от Формула 1, но немския производител, като че ли чака своя момент. Може би германците просто дебнат идеалният момент, за да влязат с летящ старт в първите редици. А РедБул имат ресурса и възможностите да предоставят на Фолксваген необходимата основа за незабавен успех.


И така, бракът между Ред Бул и Рено като че ли изглежда консумиран с четирите световни титли. Факт е, че при първата по-сериозна криза в отношенията съпрузите започнаха да се оглеждат за любовници. Няма спор, че подобни връзки са „брак по сметка“. И след като финансовите отношения страдат – страда и брака. Може би идва деня за развод по сметка. Дано при раздялата не се стигне до обиди, клетви и тежки думи…

------------------
Автори: Димитър Димитров и Антраник Титизян
Снимки: Wikipedia, Renault, Red Bull, Safety-car.es, Digitaltrends, Internet
Източниците са цитирани в текста.

Коментари

Популярни публикации от този блог

Пилотите 2013

Последното състезание на Сена

Жил Вилньов - завинаги!