Годината на Себастиан
Да станеш трикратен Световен шампион, когато всички са
против теб, е едно.
Да станеш четирикратен, когато всички са с теб – съвсем
друго.
Пилотът на Ред Бул Себастиан
Фетел победи в Гран при на Япония и със сигурност вече е Световен шампион за
2013 година. В борбата за титлата, чисто математически, остана само Фернандо
Алонсо с Ферари. Той обаче, трябва да спечели всичките четири оставащи в
календара състезания, а в това време, Фетел трябва да събере по-малко от 10
точки.
И двете събития изглеждат абсурдни.
- Първото, защото
Алонсо не е печелил от деня на изборите за Народно събрание у нас – 12 май и
едва ли изобщо ще хване ръка до края на сезона, особено сред съперниците, които
има на пистата и … особено с болида, който пилотира.
- Второто – защото Фетел в пет поредни надпревари печели по 25 точки. И
освен това, както и на Сузука ярко се
видя - просто няма кой да го спре!
Защо все Себастиан? От доста време
насам моторните спортове са зациклили „китайския си календар” в „Годината на Себастиан”.
В световния рали шампионат Себастиен Льоб постигна цели 9 поредни(!) титли, и
бе наследен през 2013 г от – познайте – Себастиен Ожие(!?).
Дали е от името – не
знам. Дали е от качествата на пилота – със сигурност. Но не е само това!
Себастиан Фетел е изключителен пилот, но и изключителен
късметлия. Точно тези две качества го направиха
четири пъти световен шампион във Формула 1.
Преди състезанието в Япония трикратният световен шампион Ники Лауда
отговори на въпроса - не е ли впечатляващо, че Фетел е на път да стане 4-кратен
световен шампион на 26 години, по следния начин: „Не просто четири кратен, но и всичките му титли са поредни! Питам се
аз какво сбърках навремето!?“
Отговорът е ясен,
господин Лауда – преди години, всичко и всички във Формула 1, бяха срещу теб.
Днес - отбор, съотборници, съперници – всички са на страната на Себастиан. Той
е галеното момче на Формула 1.
Той има късмета да
използва, в ерата на аеродинамиката най-добрия в аеродинамично отношение болид,
дело на най-добрия аеродинамик в спорта. Той има късмета, да кара в ерата,
когато гумите на Пирели се съобразяват с представянето на Ред Бул на трасето и
се променят като конструкция в средата на сезона. Себастиан Фетел има на своя
страна шефа на Ред Бул Рейсинг – Кристиян Хорнер, консултанта на отбора Хелмут
Марко, собственика на отбора Дитрих Матешиц, както и шефа на Формула 1 – Бърни
Екълстоун. Фетел има късмета да пилотира във времена, когато тестовете на
трасето са забранени, пилотирането се подобрява в симулатори, а болидите в
аеротунели. Себастиан има щастието да се състезава със съперници, които повече
се борят един с друг, отколкото с него. И не на последно място Фетел е
късметлия да има съотборник, който за много кратко време му бе равнопоставен.
Няма нито един фактор,
който да работи срещу Фетел. И така вече трета година по ред. Въпросът е
докога? Фортуна е изменчива. Днес ти се усмихва – утре те забравя…
Състезанието в Япония
беше интересно. Цели 40 обиколки имаше някаква надежда победител да не е Себастиан
Фетел. Но чудесното представяне на пилота на Лотус – Ромейн Грожан стигна само
до това, да бъде най-бърз на трасето след двата Ред Бул-а. За негово нещастие и
двете коли на австрийския отбор го изпревариха на пистата в пряка битка. Не
така обаче се развиха нещата между съотборниците – Фетел и Уебър…
На старта – след като
Ромейн Грожан поведе колоната от 4-та позиция, втори се нареди Марк Уебър, а
Фетел остана трети. На тази позиция
германецът направи повече грешки, отколкото сумарно бе направил в сезона
досега. Концентрацията му бе нарушена и заплахата да не победи бе сериозна.
След първото спиране на съотборника му Уебър в бокса обаче, нещата започнаха да
се подреждат. То бе в 11-та обиколка – три тура по-рано от това на Фетел. В
23-та обиколка - всичко си дойде на мястото. Стратегията на Уебър за
състезанието бе коригирана в „печеливш“ вариант - с три стопа(!?).
Ето какво каза вторият
пилот на Ред Бул след състезанието: "След
като спрях в бокса за първи път, ми казаха, че ще сменям гуми още веднъж, но в
средата на стинта тактиката се промени. Аз ги попитах дали ще проработи, те ми
казаха - да!"
Е, да, ама не! Или по-скоро ДА, но за Себастиан Фетел. Най-правилната тактика, при която отборът може да осигури победата на единия си пилот, е да вкара другия в бокса. Специалистите наричат това „отборна стратегия“, други му казват късмет, а късметът спохожда силните! Може и така да е, но докато се чуват съобщения от вида на „Ние не се състезаваме с Марк – състезаваме се с Грожан“, винаги ще намирисва на „заповеди от бокса“, както и винаги ще има и съмнения за „заповеди КЪМ бокса”…
Е, да, ама не! Или по-скоро ДА, но за Себастиан Фетел. Най-правилната тактика, при която отборът може да осигури победата на единия си пилот, е да вкара другия в бокса. Специалистите наричат това „отборна стратегия“, други му казват късмет, а късметът спохожда силните! Може и така да е, но докато се чуват съобщения от вида на „Ние не се състезаваме с Марк – състезаваме се с Грожан“, винаги ще намирисва на „заповеди от бокса“, както и винаги ще има и съмнения за „заповеди КЪМ бокса”…
Но, това е съвременната Формула 1. За победата е нужно да си на
правилното място в правилното време. На
Фетел много му се отдава. Твърде много дори. Вече 4 години гледаме една и съща
игра. Дано промените в правилата за следващата година донесат и промени, водещи
до невъзможност за доминация от един и същ пилот и един и същ отбор в няколко
поредни сезона, иначе наистина може да стане страшно скучно, Себастиан!
Коментари
Публикуване на коментар