Гуми царуват, гуми робуват...*
Отговорът е по-скоро „не”, отколкото „да”. И все пак?
В Испания, на пистата „Каталуня” край Барселона, Себастиан Фетел спечели четвъртата си победа, в първите пет състезания, от началото на сезона. При новата точкова система, той вече има 118 точки - цели 41 пред втория в генералното класиране - пилота на „Макларън Мерседес” Луис Хамилтън. Изглежда странно на фона на предишния сезон, но през тази година, за радост в бокса на „Ред Бул”, сериозни проблеми на пистата имат само съперниците на Фетел. Засега австрийският болид показва недостатъци единствено в начина на използването на системата KERS, а немският пилот просто „няма грешка”.
Състезанието за Гран при на Испания протече доста неочаквано, но погледнато от края към началото бе напълно предвидимо. На финала всичко бе според прогнозите - два „Ред Була” и два „Макларън-Меседеса” в първата четворка. Това се очакваше, с оглед развитието на болидите. Всъщност, техническата причина за тази австрийско-немско-британска доминация са италианските гуми**, или по-точно начинът, по който два водещи отбора съумяха да настроят колите си към използването им.
От друга страна, състезанието в Испания показа, че Ферари, колкото и да са италиански тим не могат да използват добре италианските гуми. Вероятно, съдържанието на понятието „скудерия” не включва онези черни въртящи се неща, поставени от двете страни на болида – отпред и отзад.
Въпреки, че след старта на пистата „Каталуня” Фернандо Алонсо се изстреля на първа позиция, съпротивата му бе ефективна в продължение на два комплекта гуми – при това от меките. Много показателно за представянето на Ферари и Алонсо говори факта, че в края на надпреварата испанецът бе изпреварен с обиколка от лидерите Фетел и Хамилтън. При това пред собствена публика, която не спря да го аплодира. И всичко това само заради едни гуми...
За представянето на Филипе Маса дори не си струва да се говори. Бразилецът бе много далеч от „машините” в челото и логично свърши състезанието си в пясъка. И въпреки, че отпадането му не бе по негова вина, той си остава „виновен” за представянето си до този момент.
След като допринесоха за интересния старт, момчетата от Ферари набързо обезличиха постигнатото и не успяха да покажат, че са сериозна конкуренция...засега.
И въпреки казаното дотук, Испанската Гран При беше много интересна. На пистата имаше дух, който отново е излязъл от бутилката. В състезанието участват личности. За голямата награда се борят шампиони.
Формула 1 отново бе онази напрегната надпревара, която по-възрастните помнят като времето на Сена, Прост и Менсъл. Много изпреварвания, много напрегнати моменти за отборите, много смени на гуми, всичко от тези неща, които правят състезанията интересни. Ако не беше тоталната доминация на „Ред Бул”, или по-скоро на Себастиян Фетел, то сезонът наистина би бил един от най-интересните досега. И Фетел и Хамилтън и Бътън и Алонсо са световни шампиони и могат да карат по шампионски. Тези четиримата, всъщност са напълно достатъчни за едно хубаво състезание, независимо от качеството на болидите им. Когато към тях се прибавят загадъчния Марк Уебър и седемкратният световен шампион (чието име пропускаме умишлено) би трябвало на пистата да е побъркващо интересно. И е така! Но в края на краищата “немците бият всички” и интересното първенство свършва.
Защо напоследък почти всяка надпревара протича именно по този изтъркан начин? Едва ли е заради клишето за немците, едва ли е заради Ейдриън Нюи и Хелмут Марко. Едно е сигурно - австрийско-немската машина работи добре. И докато работи добре и с италианските гуми, едва ли нещо ще се промени.
------------
*„Ум царува, ум робува... ум патки пасе.” (Българска народна поговорка)
**”Пирели” е италианска компания за производство на автомобилни гуми. Основана е от Джовани Батиста Пирели през 1872 година, а днес се управлява от Марко Трончети Провера. И ако някой се чуди, защо компанията е преминала в ръцете на човек извън семейството поясняваме, че сеньор Провера е съпруг на сеньора Сесилия Пирели.
Коментари
Публикуване на коментар