Публикации

Улесняване на изпреварванията за сезон 2019 - дали това е верния път?

Изображение
Точно днес, в деня на Аертон Сена научаваме една новина, която е противоположна на философията на Формула 1 от неговото време.  Снощи в последния възможен момент "Формула едно комисията" (Formula One Commission)   е приела промени в правилата относно аеродинамичните елементи за следващия сезон, като целта е улесняване на изпреварванията. Промените са гласувани на 30 април, като това бе последната дата на която могат да бъдат приети изменения в техническия правилник за следващия сезон, без да се иска съгласието на всички отбори. Може би не много от вас знаят за "Формула едно комисията". Затова пояснявам:  Преди 2008 г. тази комисия се състоеше от представители на всички отбори, организатори на състезания, производители на двигатели, спонсори, производители на гуми и, разбира се, ФИА. През 2008 г. бяха приети промени и само шест от 12-те отбори във Формула 1 имаха право на глас. Целта на ФИА, с оставянето на отбори като McLaren без право на глас

В Ред Бул обсъждали вероятен инцидент преди състезанието в Баку

Изображение
Кристиан Хорнер не искаше да говори веднага след инцидента между Дани Рикардо и Макс Верстапен. А всъщност точно той е имал какво да ни каже.  Все пак от кухнята на червените бикове (които напоследък в емблемата на отбора тичат в една посока, но леко яхнали се един друг) получихме информация, която разкрива абсолютната неадекватност на тима в начина на управление на собствените им пилоти.  "Обсъждахме това многократно" - каза Хорнер пред медиите днес.   "Ние дори обсъждахме сутринта преди състезанието, че искахме да избегнем повторение на сценария на Force India от миналата година, в същото време бяхме решени да позволим на пилотите да се състезават, но да осигуряват достатъчно пространство помежду си.  За съжаление това не се е случи. Нашите пилоти се състезаваха твърдо, на лимита, както ние си мислехме - честно, но за съжаление инцидентът се случи." "Ние отново ще го обсъдим преди Барселона, но настояваме, че ще продължим да позволяваме на

Защо само Макс Верстапен бе виновен в Баку

Изображение
Гран при на Азербайджан! Леле! Има такова състезание! Има такъв екшън! Има такава руска рулетка! Вероятно на тези, чиито любимци получиха куршум в главата, няма да им е весело сега, но за непредубедения фен това си беше страхотно състезание! Нито миг покой! Неочаквани обрати до финала! НО, спирам с удивителните. Да дадем думата на здравия разум. Люис Хамилтън бе щастливият победител в това страхотно състезание с много обрати и неочаквани събития. Пилотът на Мерцедес се възползва от всички грешки и нещастия, застигнали останалите на пистата и финишира първи напълно неочаквано, дори и за себе си. Хамилтън страдаше от недозагряването на гумите си, страдаше от въздушните потоци на болидите пред него. Така и не изпревари никого на пистата, с изключение на злополучния и нетърпелив Себастиан Фетел, който блокира гумите си в първия завой малко преди финала. Хамилтън се възползва и от отпадането на съотборника си Валтери Ботас след спуканата му гума. Ако щете Хамилтън

Сезон 2019-та - с пълна газ във Формула 1

Изображение
Бъдещето на Формула 1 започна да се изяснява и да се изчиства от мъглата в която попаднаха, а после ни забулиха от Либърти Медия. Първите информации от  последното заседание на Стратегическата група на Формула 1 в Париж изглеждат обнадеждаващи. Резултатът от това, което FIA определи като "позитивни и конструктивни дискусии", май наистина може да доведе до положителен резултат. Стратегическата група се опитва да реши проблема със спестяването на гориво и промените в правилата които ще влязат в сила през 2020 г.  Първият успех е налице. Целта, да не се пести гориво, а да се използва двигателя на пълна мощност през цялото състезание, като че ли ще бъде постигната. Теглото на максималното гориво за едно състезание се увеличава до 110 кг., още за сезон 2019 година. Теглото на пилота вече няма да бъде включвано в теглото на автомобила. Въвеждат се биометрични ръкавици, които ще са част от екипировката. Те ще бъдат доста полезен аксесоар, който ще предоставя "мед

Трите минути на Чарли

Изображение
Чарли Уайтинг - Състезателен директор на Формула 1, Делегат по сигурността, Постоянен директор по стартовата процедура и Главен директор на техническия департамент на Формула 1. (Formula One Race Director, Safety Delegate, Permanent Starter and head of the F1 Technical Department). В негова власт е да решава въпроси свързани с логистиката на всяко състезание, да инспектира болидите в закрития парк преди надпреварата, да предлага промени в правилата на Формула 1 и да контролира светлините, флаговете и колата за сигурност във всяко състезание. Освен това има право да разговаря с пилотите и покровителствено да ги напътства… …твърде много титли, ще кажете. Твърде много власт в ръцете на един човек – ще ви репликирам. Чарли Уайтинг е вечната Амбър на Формула 1. Той е от малкото, които останаха на отговорни длъжности от времето на Бърни Екълстон, Макс Мозли и на незаменимия доктор Сид Уоткинс. Чарли е с Бърни в отбора на Брабъм от края на 70-те години. Става делега

Състезанието на отборните играчи

Изображение
Гран при на Китай бе едно забележително състезание. Състезание, за което феновете мечтаеха от три - четири години. Неочаквани обрати, стратегически решения, изравнени сили на три отбора в челото на колоната. Бяхме позабравили какво е да има страхотна битка до финала. Вярно е, че и Гран при на Бахрейн предната седмица ни донесе доста интересни моменти и надпревара между лидерите до последния завой, но китайската Гран при надмина всички очаквания. Нико Розберг сподели след състезанието, че е скачал и викал пред телевизора. Аз също! Вероятно и много от вас! :)  Състезанието започна ударно. Ферари имаха два болида на първа линия. За втори път от началото на сезона. Коментаторите им предричаха "двойна победа". Те коментаторите затова се наричат "коментатори", а не врачки, и така и не се научиха на две неща - да не пророкуват всуе и да не ползват тъпи клишета като "двойна победа", защото победата се взема само от един пилот, а вторият пилот си е в

Бъг в софтуера?

Изображение
Толкова е елементарно, че да се чуди човек какво толкова си измисляха в щаба на Мерцедес. Софтуерът им бил сбъркан, калкулациите не им излизали. Както каза Нико Розберг след състезанието: "Ако проблемът на софтуера на Мерцедес е грешка от 5 секунди, значи те имат доста сериозен проблем." И фактът е, че проблема не е в софтуера, на съвсем различно място. Проблемът е в самодоволството и самозабравянето. Да не пресмяташ елементарни неща, е право на „великия“, който унищожава останалите. Само самозабравилият се диктатор, който „печели избори“ със 70% преднина може да си позволи да забравя да пресмята секундите, защото е обезпечил години и години от живота си самозабрава занапред.  Явно в Мерцедес са постигнали поне руския имперски модел. Иначе е необяснимо, защо трябваше Тото Волф да измисля разни несъществуващи „бъгове“ в софтуера, за нещо, което може да се пресметне дори без лист и химикал.  Кое пък му е толкова простото да разбереш, че Фетел ще изпревари Хамилтън