Публикации

Трите минути на Чарли

Изображение
Чарли Уайтинг - Състезателен директор на Формула 1, Делегат по сигурността, Постоянен директор по стартовата процедура и Главен директор на техническия департамент на Формула 1. (Formula One Race Director, Safety Delegate, Permanent Starter and head of the F1 Technical Department). В негова власт е да решава въпроси свързани с логистиката на всяко състезание, да инспектира болидите в закрития парк преди надпреварата, да предлага промени в правилата на Формула 1 и да контролира светлините, флаговете и колата за сигурност във всяко състезание. Освен това има право да разговаря с пилотите и покровителствено да ги напътства… …твърде много титли, ще кажете. Твърде много власт в ръцете на един човек – ще ви репликирам. Чарли Уайтинг е вечната Амбър на Формула 1. Той е от малкото, които останаха на отговорни длъжности от времето на Бърни Екълстон, Макс Мозли и на незаменимия доктор Сид Уоткинс. Чарли е с Бърни в отбора на Брабъм от края на 70-те години. Става делега

Състезанието на отборните играчи

Изображение
Гран при на Китай бе едно забележително състезание. Състезание, за което феновете мечтаеха от три - четири години. Неочаквани обрати, стратегически решения, изравнени сили на три отбора в челото на колоната. Бяхме позабравили какво е да има страхотна битка до финала. Вярно е, че и Гран при на Бахрейн предната седмица ни донесе доста интересни моменти и надпревара между лидерите до последния завой, но китайската Гран при надмина всички очаквания. Нико Розберг сподели след състезанието, че е скачал и викал пред телевизора. Аз също! Вероятно и много от вас! :)  Състезанието започна ударно. Ферари имаха два болида на първа линия. За втори път от началото на сезона. Коментаторите им предричаха "двойна победа". Те коментаторите затова се наричат "коментатори", а не врачки, и така и не се научиха на две неща - да не пророкуват всуе и да не ползват тъпи клишета като "двойна победа", защото победата се взема само от един пилот, а вторият пилот си е в

Бъг в софтуера?

Изображение
Толкова е елементарно, че да се чуди човек какво толкова си измисляха в щаба на Мерцедес. Софтуерът им бил сбъркан, калкулациите не им излизали. Както каза Нико Розберг след състезанието: "Ако проблемът на софтуера на Мерцедес е грешка от 5 секунди, значи те имат доста сериозен проблем." И фактът е, че проблема не е в софтуера, на съвсем различно място. Проблемът е в самодоволството и самозабравянето. Да не пресмяташ елементарни неща, е право на „великия“, който унищожава останалите. Само самозабравилият се диктатор, който „печели избори“ със 70% преднина може да си позволи да забравя да пресмята секундите, защото е обезпечил години и години от живота си самозабрава занапред.  Явно в Мерцедес са постигнали поне руския имперски модел. Иначе е необяснимо, защо трябваше Тото Волф да измисля разни несъществуващи „бъгове“ в софтуера, за нещо, което може да се пресметне дори без лист и химикал.  Кое пък му е толкова простото да разбереш, че Фетел ще изпревари Хамилтън

Пади Лоу: "Решението на Уилямс за 2018 година не зависи от възрастта на втория пилот"

Изображение
Техническият директор на Уилямс и в момента пръв по ранг в отбора - Пади Лоу отхвърли  възможността,  решението относно втория пилот за 2018 г. на отбора да бъде ограничено от спонсорството на Мартини. Уилямс засега не са избрали съотборник на Ланс Строл за следващия сезон. Фелипе Маса настоява, че кандидатурата му все още е на дневен ред. Отборът направи тестове с Роберт Кубица и Пол ди Реста, но се очаква решението да бъде взето едва след състезанието за Гран при на Абу Даби, с което приключва сезона. Но изглежда, че може да има нещо по-различно от колебанието между Кубица и Ди Реста и то не е свързано непременно с Фелипе Маса. Бразилецът настоява, че продължава да е най-добрата кандидатура, защото Кубица пилотира практически с една ръка, а ди Реста има странични занимания извън отбора свързани с DTM и Sky sports F1. Досега в падока се предполагаше, че съобразно договора за спонсорство между Уилямс и Мартини е нужно единият от пилотите да е навършил 25 години, за да не

Надеждата умира последна

Изображение
Състезанието за Гран при на Япония се оказа поредния провал за Ферари и мощен разтърсващ удар по амбициите на Себастиан Фетел за световната титла при пилотите.  За да побеждаваш във Формула 1 са ти нужни два (поне два) изключително важни компонента - надеждна техника и пилот с хъс за победа. При Ферари очевидно първия компонент вече липсва. След като Себастиан Фетел водеше убедително в шампионата при пилотите до средата на сезона, с идването на есента червените цветове на Ферари започнаха да повяхват. Техниката започна да се разваля, а изоставането в точките, започнато на италианска земя - на Монца през септември, вече достигна твърде обезкуражаващи размери.  Надеждата умира последна... двигателят на Ферари - малко преди това. Шампионатът при пилотите може да приключи още в следващото състезание - Гран при на САЩ. Ето и условията, при които това може да стане, колкото и да не го искаме:  След днешната победа на Сузука, Люис Хамилтън има 306 точки. Тези на Себасти

Защо Фетел не атакува третото място в Гран при на Малайзия

Изображение
Себастиан Фетел проведе чудесно състезание в Малайзия. Пилотът на Ферари стартира последен и завърши четвърти. По време на състезанието извърши доста изпреварвания, но през цялото време бе концентриран и внимателен за да не попадне в ненужен инцидент, който отново да го лиши от възможните за спечелване точки, както се случи две седмици по-рано.  Все пак Фетел се добра до заветните 12 точки в края на Гран при на Малайзия. Доста повече от 0 в Гран при на Сингапур, където стартира от първа позиция. В края на състезанието Фетел бе изпреварил всички, които бяха пред него, с изключение на пилотите, които се бяха запътили към подиума. Дани Рикардо бе на 14 секунди, когато Фетел започна похода си към превземането на третата позиция. С помощта на колегите от Моторспорт се добрахме до причините за отказването на германския пилот да стъпи на почетната стълбичка. След 21-та обиколка Себастиан вече беше пети. Тъкмо бе изпреварил Серхио Перес и изоставаше само от пилотите на Ред

Сметки в Малайзия

Изображение
Гран при на Малайзия остави противоречиви настроения. Състезанието бе интересно. Резултатите от него - примирителни. На някои сметките им излязоха, на други не съвсем. Пресмятането ще продължи до края на сезона. Макс Верстапен спечели състезанието. Това бе втората му победа във Формула 1, след уникалния дебют в тима на Ред Бул, в Гран при на Испания през 2016 г. На фона, на станалият вече досаден брой инциденти, в които се забърка холандеца, представянето му в състезанието за Гран при на Малайзия бе като глътка чист въздух. Макс стана на 20 години и всички фенове на Ферари и Мерцедес се молят наистина да е пораснал и повече да не блъска любимците им, където и както му падне.  В състезанието се видя и нещо друго. Макс Верстапен е изключително агресивен пилот, който знае как безкомпромисно да завоюва позиция. Безжалостно, пресметливо и без да се бави излишно. Безразсъдната смелост му осигури почти незабавната маневра, с която изпревари Люис Хамилтън, в четвъртата обиколка, ведн